De 10 bedste content marketing bøger nogensinde

Vil du fordybe dig, er der ikke noget som en god bog. Der findes et hav af content marketing bøger, men hvilke skal du kaste dig over? Her får du en opdateret liste med de 10 bedste content marketing bøger ved indgangen til 2021.

Listen med content marketing bøger er lang. Så her får du ti udvalgte – både klassikerne som stadig holder og en række frisk inspiration fra de seneste år.

Content marketing klassikere

Epic Content Marketing
Epic content marketing bogaf Joe Pulizzi (2013)

Joe Pulizzi har skrevet en del bøger om content marketing, men skal du vælge en, der kommer ind til kernen, er det denne her. Du lærer hvad content marketing er, hvordan du opbygger et publikum og hvordan du måler effekten. Også lækkert at se danske eksempler fra Jyske Bank og LEGO i bogen. Den har nogle år på bagen, men der er stadig gode pointer at hente omkring, hvordan du skærer gennem støjen med episk indhold.

 

Content Strategy for the web
Content strategy for the web bogaf Kristina Halvorson og Melissa Rach (2012)

Der bliver stadig refereret til denne bog, når indhold skal planlægges og struktureres. Den har en forretningsmæssig tilgang til at forstå værdien af indhold og forklarer bl.a. hvordan du bygger en business case for dit indholdsarbejde. Guf for strateger og dig der vil være mere struktureret i indholdsarbejdet.

 

Brandscaping
Brandscaping bogaf Andrew Davis (2012)

“Unleashing the power of partnerships”, lover bogen i undertitlen. Andrew Davis holder sit løfte med mange eksempler på brands, der er opbygget eller styrket. Tricket er at samarbejde med andre, der har adgang til det samme publikum, som du ønsker som kunder OG som er dygtige til det med indhold. Rigtig mange spændende eksempler og aha øjeblikke, der gør, at bogen stadig er interessant.

 

Everybody Writes
Everybody writes bogaf Ann Handley (2014)

Ann Handley kan virkelig noget med ord. Vil du have en smagsprøve på det, så tjek hendes ugentlige nyhedsbrev, Total Annarchy. Denne bog er helt klart en klassiker blandt tekstforfattere og – som titlen antyder – enhver anden, der ikke er født med en skarp pen i hånden. Du lærer kort sagt at formulere budskaber, som appellerer til modtageren.

 

The New Rules of Marketing and PR
New rules of marketing and pr bookaf David Meerman Scott (2020)

Med den mundrette undertitel: How to Use Content Marketing, Podcasting, Social Media, AI, Live Video, and Newsjacking to Reach Buyers Directly.
Dette er virkelig en af content marketing-grundbøgerne. Scott’s bog er solgt i over 400.000 eksemplarer og kører nu på 7. udgave. Den giver et rigtig godt overblik over, hvilke discipliner du skal mestre i moderne marketing. Han er lidt hooked på begrebet “newsjacking”, som bestemt ikke er for alle. Det skyldes nok, at han selv er ophavsmand til det.

 

The Content Trap
The Content Trap bogaf Bharat Anand (2016)

A Strategist’s Guide to Digital Change lyder undertitlen, hvilket siger det meste om bogens ærinde. Bogen handler mere om digital transformation end om content marketing, men hvis du vil inspireres til at udvikle forretningen digitalt, er der meget at hente i bogens mange og grundige cases. De fleste er fra medie- og techbranchen, hvor distribution af indhold er mere vigtigt end selve indholdet. Hvilket netop er en vigtig point i content marketing – uden skarp distribution nytter indsatsen ikke noget.

 

Frisk inspiration fra nyere content marketing bøger

They Ask – You Answer
They ask you answer bogaf Marcus Sheridan (2017)

Marcus Sheridan har en lavpraktisk og uteknisk tilgang til søgemaskineoptimering: Det handler om at være den bedste lærer på området og dele ud af viden, så bliver du belønnet af Google. Dine kunder spørger – det er din opgave at give dem det bedste svar. Den tilgang folder han ud i bogen her, der også er værd at læse, hvis du gerne vil have salgsafdelingen mere involveret i content marketing.

 

Killing Marketing
Killing marketing bogaf Joe Pulizzi og Robert Rose (2017)

Når du har basis på plads med regelmæssigt indhold på sociale medier og kan besvare kundernes spørgsmål, kan du rykke frem til næste level. Her vil det være ideelt at starte med denne bog, hvor en af præmisserne er, at forretningsmodellen for brands og medier i dag er den samme. De opbygger begge et publikum for at tjene penge, og når den opfattelse er til stede i virksomheden, bliver marketing set som en investering frem for en omkostning.

 

Binge Marketing
Binge marketing bogaf Carlijn Postma (2020)

I content marketing er virksomheden sit eget medie. Men hvordan sikrer du, at netop dit medie får og fastholder opmærksomheden? Det gør du ved at lade dig inspirere af måden Hollywood fortæller historier på. Denne bog stiller skarpt på formatet i dit indhold og hvordan du gør det interessant ved at få publikum til at binge watche det, som var det en serie på Netflix. Et fint mix af strategiske overvejelser og taktiske tricks, der bringer mange nye ting på banen.

 

Content Inc.
Content inc bogaf Joe Pulizzi (ny udgave ude i maj 2021)

Ja, beklager at Joe Pulizzi er med endnu en gang. Men han er også den mest læseværdige forfatter. Denne bog handler både om forretningsudvikling og om content marketing. Uanset om du iværksætter, der ønsker at skabe efterspørgsel for dine kommende produkter, eller du er dygtig til at skabe indhold og har et stort publikum, som du gerne vil gøre til en levevej, er Content Inc. fuld af god inspiration. Et velkendt eksempel i den første udgave er Chili Klaus. Den nye udgave indeholder endnu flere nordiske eksempler og findes også som dansk lydbog – indtalt af undertegnede.

 

En masse god faglitteratur at kaste sig over. Hvis du er skarp til at læse engelsk vel og mærke.

Hvis du er på udkig efter en bog om content marketing på dansk, er der selvfølgelig Content Marketing Bogen, som jeg udgav i 3. udgave her i 2020.

God læselyst!