Black Hat Social Media – Er du Luke Skywalker eller Darth Vader på Facebook?

Du kender vel Star Wars? Så kender du også Luke Skywalker’s vaklen mellem at holde sig på den gode side som en ægte Jedi-ridder eller lade sig friste af den mørke side og komme hurtigt til uanede kræfter og magt. Sociale medier har også en mørk side. Den frister men vil før eller siden få konsekvenser og kan føre en virksomheds omdømme på sociale medier lige lukt i Dødsstjernen.

De fordømte likes. Du har hørt fra eksperterne, at antallet af likes på din Facebook page ikke er afgørende for succes. Det handler om engagement, siger de. Og du tror dem, mens du klemmer en ny update ud formet som et åbent spørgsmål i håbet om at skabe et par ekstra kommentarer, der kan give dit brand lidt mere eksponering i målgruppens feeds.

Samtidig glæder du dig, når nye likes tikker ind, og du glemmer ikke at gøre kollegerne opmærksomme, hver gang I kan holde et ”like-jubilæum”. For chefen kan lide høje tal, og høje tal har også en selvforstærkende effekt. Er noget eller nogen populær, tiltrækker det endnu mere popularitet. Det ligger i menneskets natur. I biologien kaldes fænomenet for positiv feedback – i Biblen beskriver Matthæus det således:

For den, der har, til ham skal der gives, og han skal have overflod; men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har.

Social media og content marketing eksperter kan prædike nok så meget om brugergenereret indhold, influencer marketing og at skabe dialoger med målgruppen. Ham, der betaler din løn, og de, der betaler din virksomhed, reagerer på et højt antal likes. Du har desuden både biologi og Bibel på din side, så jo selvfølgelig: Du vil have en masse likes og helst i en fart. Men det kan også gå for hurtigt.

Hvad er Black Hat Social Media?

er du som luke skywalker på socilae medier?Når man kører Darth Vader-stilen og manipulerer sig til et højere antal likes eller followers, kaldes det Black Hat Social Media. Området er stadig for umodent til, at der er skarpe linjer mellem, hvad der er rigtigt og forkert, men i den mørkegrå zone ligger:

  • Købe Facebook likes. 1000 nye fans koster ca. 20 dollars på eBay, men så er det også med fri levering.
  • Auto-follow på udvalgte keywords. Et udbredt fænomen på Twitter, hvor du kan købe adgang til robotter der automatisk følger konti der nævner bestemte keywords. Da en del Twitter brugere altid følger tilbage, får du stensikkert relevante followers – fra eksotiske steder som Singapore.
  • Indrykke skjulte Facebook reklamer. Som eksempel denne annonce, hvor man uden at vide det bliver fan af Expedia, når man troede man bare skulle sende en sportsstjerne en hilsen.

Kreativiteten er stor og indtil videre er konsekvensen til at overse. Så når alternativet er det lange hårde træk med indholdsproduktion i trædemøllen, er det let at føle sig fristet. Jeg tror på gevinst på den korte bane – men også på risikoen for at få Darth Vader’s lyssværd i hovedet senere.

Sociale medier skriger efter oprydning

Facebook meldte tidligere på måneden ud, at de har mere end 83 millioner falske profiler, hvilket er 8,7 procent af den samlede brugermasse. Og medmindre du har været i træningslejr hos Yoda siden maj, ved du, hvordan det går med deres aktiekurs og forbrugertillid generelt. Facebook har hidtil spillet høje tal ud over for investorer og annoncører, men den går ikke længere og markedet forventer autencitet og rigtige brugerprofiler. Derfor kommer Facebook til at gøre det sværere at lave falske annoncer eller profiler. De er simpelthen nødt til det. Måske giver det senere bagslag til de, som allerede har udsat deres Facebook page for et ureglementeret skud likes?

Sociale medier minder om SEO

”Black Hat” er plukket direkte fra SEO-kredse, hvor dækker over manipulerende manøvrer til at sikre sig bedre resultater i søgemaskinerne. For nogle år siden var det eksempelvis et kendt trick at lægge keywords ind i baggrunden på et site – vel og mærke med samme farve, så de kun var synlige for søgemaskinerne. Søgemaskinerne har for længst sørget for, at den slags tricks ikke får indflydelse på resultaterne og Google står ikke i vejen for at dele øretæver ud til de sites, der systematisk omgår reglerne.

Sociale medier minder på mange områder om SEO for 6-8 år siden. Dengang var det økonomisk lokkende at snyde sig til bedre resultater og konsekvensen var relativt lille. Over tid er nettet bliver strammere. Du kan stadig manipulere dig til bedre placeringer, men det er langt mere besværligt end for år tilbage.

Skrappere sanktioner på sociale medier

Sociale medier kommer til at gå samme retning (øjeblik, der var en plet på min spåkugle. Sådan!). Efterhånden som almindelige brugere lugter lunten via dårlige oplevelser med skjulte reklamer og brands, der kun har fans fra Indien, kommer der skrappere regler. Eller andre sociale medier med skrappere sanktioner kommer til at æde markedsandele. Måske er det chancen for Google+ ?

I dag døjer SEO konsulenterne stadig med efterveerne fra de glade 00’ere. Dengang kunne alle råd til søgemaskineoptimering være på låget af en Gajol-æske, men reglerne blev skrappere. De såkaldte eksperter bildte kunderne gamle tricks på ærmet. Pludselig vidste ingen, hvem der egentlig var eksperter, og det blakkede rygte lider branchen stadig af i dag. Det skal ikke gentage sig med sociale medier, så nej tak til Black Hat af den grund.

Almindelige brugere bliver ofrene

Synes du, det er overmoralsk snobberi fra min side? Jeg har skam været der og købt falske YouTube visninger i ungdommelig kækhed. Og ja, det virker på den korte bane. Men det fodrer også en hel underverden af udbydere på det sorte marked. Jo mere der kommer af den slags, jo mere er de sociale medier tvunget til at ofre ressourcer på at gøre livet svært for snyderne. Og det kan ikke undgås at det også går ud over helt almindelige brugere samt en overhængende risiko for lovgivning på området, hvilket ingen kan være interesseret i.

Derfor bør du være som Luke Skywalker på sociale medier.

Det blev lidt af en smøre. Mon dagens debattører på Twitter har en holdning at byde ind med?

4 Comments

  • Tobias Hyldeborg
    Posted 29. august 2012 06:21 0Likes

    Det er så godt som umuligt for de almindelige brugere at finde ud af, at “Synes godt om”‘ne er falske. Det kan kun ses via Preview’et, hvor der måske bliver vist et par “Synes godt om” eller 4.. Desuden kan de betalte “Synes godt om” får meget billigere på Fiverr.com. 😉

  • Nikolaj Mogensen
    Posted 29. august 2012 09:22 0Likes

    Rigtig flot og velskrevet blogindlæg Joakim – det var en fornøjelse at læse 🙂

    Jeg tror dog aldrig black hat social bliver stort alene af den grund, at teknologien til at gennemskue sådanne systemer er blevet langt mere avanceret i dag end før.

    Jeg tror ikke man skal gøre problemet større end det er. Debatten har kørt på at købe like for at kunne give social proof på en hjemmeside. Når man gør det misser man alle muligheder for at få succes på de sociale medier qua edgerank og dårlig karma. Men ikke desto mindre kan det hæve konverteringsraten trods det alt andet lige må tangere vildledende marketing.

    Men når vi nu skal sætte en fod i tidligt så lad os gøre det nu og principielt bekæmpe den sorte side.

  • Casper Blom
    Posted 30. august 2012 21:59 0Likes

    Jeg er enig med dig på mange punkter – og det er heller ikke fordi jeg nogensinde kunne drømme om at råde et kæmpe firma/brand til at gøre brug af det. Jeg snakker om den nystartede webshop som ikke har ressourcerne til at lave social engagement. Her synes jeg personligt det er bedre, at de får en FB-side så de kan samle fans, og gerne så den starter med 500 eller 1000 fans, for så er der større sandsynlighed for at folk køber hos dem, og større sandsynlighed for at de får flere fans. That’s a fact!

  • Joakim Ditlev
    Posted 12. september 2012 20:30 0Likes

    Tak for kommentarerne – godt at se at debatten kører videre. Nej, problemet er måske ikke kæmpestort, men det moralske dilemma er interessant. Og jeg kan faktisk ikke komme i tanke om en kanal eller et socialt netværk, hvor der ikke finder en eller anden form for snyd, spam eller shortcuts sted.
    Er helt med på de forskellige motivationer for at købe lidt likes på det sorte marked. Jeg tror dog bare det er en bjørnetjeneste på den lange bane.

Comments are closed.