3 ting Chili Klaus kan lære dig om content marketing

Årets største danske internet-fænomen, Chili Klaus, er du sikkert stødt på. Men hvad er det, der gør at Chili Klaus bliver ved med at være populær, og hvordan skaber de underholdende videoer efterspørgsel? Det korte svar hedder: ”God content marketing”. Her får du historien og Chili Klaus og ting han kan lære dig om content marketing.

Hvis du også har hang til at overspringshandlinger, har en af dem sikkert ledt dig forbi en video med Chili Klaus’ prøvesmagninger. Ellers så få en lyn-introduktion til Chili Klaus her:

Den gode Klaus ”Wunderhits” Pilgaard, der tidligere optrådte med underholdning til firmafester, slog i sommers over på at prøvesmage chilier foran kameraet. Hans foreløbige 20 videoer har opnået massiv popularitet. Den seneste, hvor TV-værten Bubber kommer i store problemer efter at have spist verdens stærkeste chili, er blevet set af over 400.000 på en uge. Chilismagninger er populært indhold, og Klaus skuffer ikke hans 5000 YouTube abonnenter eller over 130.000 fans på Facebook. Så han finder nye måder at variere indholdet på.

Chili Klaus er mere end viral marketing

Chili Klaus kan lære dig noget om content marketingDe bedste af episoderne med Chili Klaus er gode eksempler på viral marketing. At lave en koncentreret chili-juice eller invitere kendte ind og frivilligt byde dem på nogle af verdens mest krydrede grøntsager er opsigtsvækkende. Og opsigtsvækkende indhold skriger efter at blive delt på sociale medier.

At Chili Klaus er en viral succes er svært at bortargumentere. I virkeligheden er det også langt mere interessant at kigge på, hvordan hans indslag fungerer som content marketing.

1. Chili Klaus opbygger egen kanal
Chili Klaus kender showbusiness. Hans månedsløn har været i hænderne på eventbureauet. Med chilismagningerne bygger han sin egen kanal. Her kan han lettere selv styre sine budskaber, gå i dialog med og indsamle inspiration fra sine fans og distribuere indholdet. Her er ingen mellemled, selvom Klaus stadig er tilknyttet eventbureauet.

2. Chili Klaus er vedholdende og fokuseret
Chili Klaus har udgivet 20 videoer på YouTube over det seneste halve års tid. Rammerne i hver udsendelse er de samme og publikum ved, at det har noget med chili at gøre, når de ser en ny video. Det fokus bevæger Chili Klaus sig ikke bort fra, men han varierer temaet ved at invitere nye gæster i studiet eller optage nye steder fra. Han opbygger en kontrakt med seerne – hvis du finder et link til min video, ved du at her er noget med underholdning og stærke chilier. I den kontrakt er også en indbygget forventning om, at publikum løbende får mere underholdning.

3. Chili Klaus’ underholdning skaber efterspørgsel
Videoerne giver en masse personlig branding, og Klaus er efterhånden så kendt, at han må bejle til en plads i Vild Med Dans 2014. Men hvad med pengene? Chili Klaus’ egen økonomi kender jeg ikke til, men en rundringning til grøntafdelinger og planteskoler viser, at underholdende indhold kan stimulere efterspørgsel. Chili salget boomer i supermarkeder og planteskoler.

Gartnerier melder om markent øget efterspørgsel

Et af de steder der mærker en stigende interesse er hos Gartneri Toftegaard. Her melder produktionsleder Anette Wulff om en ”markant stigning” i efterspørgslen af friske chili, siden Chili Klaus for alvor brød igennem i sensommeren:

Vi ser to typer efterspørgsel nu. Generelt på de friske chilier, som kunderne gerne vil smage, mens også på de meget stærke frugter, hvor det typisk er unge fyre, som køber op til weekenden. Derudover afholder vi vores årlige chili-festival, hvor vi i år oplevede en overvældende interesse. Så vi mærker helt klart til en øget interesse og efterspørgsel,”

fortæller Anette.

Godt nok mærker Chili Klaus ikke selv direkte til den øgede efterspørgsel på chili, men hans indhold beviser, at indhold kan være med til at sætte fokus på mindre kendte nicheprodukter og styrke salget. Den sideeffekt er næppe med vilje, men det slår sjældent fejl. Tag salget af klovnfisk efter Find Nemo filmene eller salget af Scrabble-spil, da Wordfeud-feberen rasede som andre niche-eksempler.

Chili Klaus’ metode med at skabe et publikum før produkter er indbegrebet af Content Inc. modellen, og læser du Content Inc. bogen, vil du også finde Chili Klaus som et af eksemplerne.

Og nej, du skal da ikke snydes for en chilismagning, så her kommer videoen med en hårdt ramt Bubber.

6 Comments

  • Philip Mahler
    Posted 28. november 2013 10:10 0Likes

    4. Chili Klaus laver kvalitet

    Udover at det er godt indhold, er det velproduceret og med en rigtig god videokvalitet og lyd som vi ubevidst tillægger værdi.

    P.S
    Jeg har allerede lavet en chili snaps til den årlige julefrokost mmm 🙂

  • Tina Thor Jørgensen
    Posted 28. november 2013 15:22 0Likes

    Hej Joakim

    Tak for endnu et rigtig godt blogindlæg:-)

    Bliver spændende at se, om Klaus kommer til at få en økonomisk gevinst i form af sponsorater. For kunne man ikke godt forestille sig, at f.eks. chiliproducenter eller firmaer, der producerer chilirelaterede produkter, kunne være interesserede i at brande sig via videoerne – mod betaling, naturligvis?

    Bedste hilsner,

    Tina

  • Joakim Ditlev
    Posted 28. november 2013 19:52 0Likes

    Tusind tak, Tina.
    Jeg diskutterede faktisk noget lignende i dag. Hvad hvis det kom frem, at Chili Klaus allerede var sponsoreret af fx Gasa eller en brancheforening. Vil det vække harme og kunne Klaus risikere sin karriere?
    Mit bud er nej, fordi indholdet er stærkt og budskabet harmløst. Den almindelige forbruger vurderer ikke afsenderen med samme dybde, og det vil kun være farligt, hvis der er moral eller helbred på spil. “Klaus er blevet betalt for at lave sjove videoer og få folk til at spise mere chili, siger du? So what. De var sjove og chili er sundt.”
    Hvad tænker du?

  • Joakim Ditlev
    Posted 28. november 2013 19:54 0Likes

    Du har helt ret, Philip. Jeg har slet ikke fokuseret på den tekniske del, men det spiller jo bare. Godt input! En femmer på at der var noget andet i snapsen sidste år 🙂

  • Tina Thor Jørgensen
    Posted 29. november 2013 21:36 0Likes

    Hej igen:-)

    Mit bud er også nej: Jeg tror ikke, det ville skade chili-Klaus, hvis det kom frem, at han var sponsoreret. Jeg tænker også no harm done.

    Og hvis han skulle finde på, at sige ja tak til sponsorater, ville jeg også synes, det var ok – for han har leveret så meget værdi, at det ville være på sin plads, at han fik lidt kroner og ører ud af det.

    Hvis han gjorde det, tror jeg også, han ville få nævnt/vist sine sponsorer på en finurlig måde – med den underspillede og tørre humor, han mestrer, kan jeg ikke forestille mig andet:-)

    Og mon ikke, der er et før og et efter chili-Klaus-fænomenet på content marketing-fronten i Danmark? Mon ikke der er nogle virksomheder, der ser et potentiale i at markedsføre sig på en lignende måde? Blendtec er et rigtig godt udenlandsk eksempel på, hvordan man kan gøre: De skrupskøre Will It Blend-videoer har jo netop markedsført Blendtec-blenderne noget så effektivt:-)

    Og lige en anden kommentar: Jeg synes også, det er et strategisk stærkt træk, at chili-Klaus poster videoerne på sin egen YouTube-kanal. På den måde er han et rigtig godt eksempel på det, som Michael Brito understreger i sin nye bog “Your Brand, The Next Media Company”:

    Som brand skal man være sin egen medievirksomhed og fortælle historier. Chili-Klaus er et rigtig godt eksempel på, hvor effektivt det er at markedsføre sig selv online via originalt indhold.

    Alt for nu:-) Hav en rigtig god weekend:-)

    Tina

  • Anette Tvedergaard
    Posted 1. december 2013 09:02 0Likes

    Det interessante er også brugen af kendisser. Jeg er imponeret og overrasket over, at det lykkes Chilli Claus at få den ene kendis efter den anden til at stikke hovedet ind i løvens gab. Det er jo langtfra hemmeliggjort, hvad der sker! Co-branding af stærk styrke. 🙂

Comments are closed.