Content Marketing i Norden: Er det vejen frem på eksportmarkederne?

Som læser af denne blog, er du næppe i tvivl om at content marketing er et kendt fænomen herhjemme. Men hvordan ser det ud med content marketing i Norden? Vil det give mening at satse på en indholdsbaseret marketing, hvis du skulle rykke ud på nye eksportmarkeder? Det korte svar er ”ja”. Men der er store nuanceforskelle i de enkelte markeder. Her får du status fra folk med fingeren på pulsen i de nordiske markeder.

I Danmark snakker vi så meget om content marketing, at nogen taler om en decideret content marketing hype. Efter fænomenet for alvor brød frem i USA for 5-6 år siden, fulgte UK op få år efter. Fænomenet er heller ikke passeret ubemærket forbi i resten af Norden.

Content marketing i Norden – sådan ser det ud i Norge

Henriette Hedløv - NorgeI Norge har content marketing for alvor taget fart i 2013. Præcis som herhjemme dukker content-leverandører op som flaskesamlere til et 1. maj arrangement. Samtidig viser de traditionelle medier interesse for området og etablerer egne contentmiljøer og native advertisement produkter.

Det fortæller Henriette Hedløv, medstifter af Medialounge.no, der gør det muligt for brands at bruge indhold fra uafhængige content leverandører. De står også bag en stor undersøgelse om content marketing i Norge.

Henriette ser en klar tendens på det norske marked:

Content marketing er i dag på alle markeds- og kommunikasjonssjefers agenda. Undersøkelsen viser at de de minste virksomhetene opplever best effekt av tiltakene. Små virksomheter har ofte en strategi og dedikerte ressurser som arbeider med innholdsmarkesføring. Men de store virksomhetene kommer etter.

Vi vet at noen av Norges største virksomheter og annonsører satser millioner på å bli best på content marketing innenfor sine nisjer. De bruker 2014 på å planlegge og legge forholdene til rette teknologisk, og ikke minst organisatorisk. Vi spår at 2015 blir året hvor tradisjonell mediespending blir kraftig redusert til fordel for relevant innhold i egne mediekanaler og sosiale medier. 2015 vil også være året hvor tradisjonelle mediehus må finne sin plass, og samarbeide om virksomheters contentsatsinger fremfor å konkurrere med dem.”

Svenskerne kæmper om ejerskabet

I Sverige er tendensen tilsvarende. 2013 var også året, hvor content marketing brød frem – stort set i samme tempo som i Danmark. Det viser grafen fra Google Trends her tydeligt.

Deeped Niclas StrandhIfølge Deeped Niclas Strandh, som er social media strateg hos Deepedition DigitalPR, er der kamp om ejerskabet over content marketing begrebet for tiden. Magasinforlag og andre indholdsleverandører er i gang med at omdanne sig til content marketing bureauer med større fokus på web-publicering – deres sammenslutning hedder i dag Swedish Content Agencies. På de anden front findes virksomheder, der arbejder med sociale medier, som ser content og online kanaler som en måde at skabe relationer til brugerne frem for rene distributionskanaler. Det skaber kontrovers, forklarer Deeped:

Om den ena gruppen förklarar att Facebook mfl endast är till för att driva trafik till blogg eller hemsida, så ser den andra att content marketing förändrar marknadsföring i grunden då det bygger på storytelling, på att mixa olika medier.

Själv har jag lite delade känslor inför buzzen om content marketing. Dels för att den är så stark och det tenderar att handla mer om att använda gamla format på nytt snarare än att bygga på den logik som finns i sociala medier, dels att det innebär att många slutat tänka på dialog, relation mm utan fokuserar på bra innehåll. Vi har delvis glömt det sociala i sociala medier – konversationen.”

Men uanset hvem der har ret, er content marketing noget man taler meget om i begge lande. Derfor er det værd at overveje som go-to-market strategi for dig, der skal ekspandere til nye markeder.

Content marketing rykker også i Tyskland

Udenfor Norden er content marketing også ved at bryde igennem. I Danmarks største eksportmarked – Tyskland – har der på det seneste været en række store konferencer, som introducerer begrebet og præsenterer cases. Blandt de velkendte navne, som er højt profileret syd for grænsen er Siemens. De kører nu på andet år med historiefortællende kommunikation. 50 medarbejdere arbejder med deres newsroom, hvor de konstant udvikler på nye temaer og indhold.

Vil du se hvad der sker uden for Danmark

10. juni finder en af Europas største konferencer om content marketing sted i Antwerpen. Her kan du blandt andet møde anerkendte speakere som Jay Baer, Lee Odden og Doug Kessler.

Er du interesseret i at vide, hvad der virker i landene omkring os, så tag med Content Marketing DK til konferencen. Bestiller vi flere samlet, kan jeg tilbyde en betydelig rabat – kontakt mig for at høre mere.