Derfor er du ved at glemme alt om VM i fodbold

Du glemmer facts, men husker historier. Her får du et flashback til historier fra VM i fodbold i 2014 og hvorfor du skal tænke historier ind i dit marketingarbejde. Du møder også en halvdøv svensker og får en god historie om, hvordan jeg oplevede VM-finalen.

Velkommen tilbage på bloggen, som har holdt lidt sommerferie. Det håber jeg også du har haft tid til. Måske har du brugt noget af den på at se VM-fodbold? Kan du huske finalen?

VM-finale hos en halvdøv svensker

VM-finalen 2014Det kan jeg, for finalen blev set under specielle omstændigheder. Jeg tilbragte en uge af min ferie sammen med familien i en svensk hytte – langt uden for fornuftig bredbåndsdækning. Men dog med fjernsyn, så jeg kunne se VM-finalen. Troede jeg. For der var ingen antenne…

En del af en regnvåd søndag blev brugt på at spørge i butikker om, hvor finalen blev vist. Det lokale pizzeria i Virserum virkede som en god løsning. Men da jeg kom derned fem minutter i kampstart, fik jeg at vide, at de skulle til at lukke. Resten af byen var akkurat så stenet, som man kan forvente af en Smålandsk landsby på en sommeraften, så hvad gør man så?

Jeg kørte hjem og bankede på hos naboen, som vi hidtil kun havde vinket høfligt til – som man nu gør på landet. En kvinde nær pensionsalderen lukkede op. Jeg spurgte ydmygt, om jeg kunne se kampen hos dem. Det kunne jeg da naturligvis. Hendes mand sad allerede og så den. For fuld udblæsning, for manden var halvdøv. Men han havde ikke noget problem med at en dansk turist kom brasende ind i dagligstuen. Så der sad vi de næste par timer og havde nogle umage, småråbende samtaler om fodbold, fiskeri og familieferier, mens vi skyllede et par af mine medbragte danske dåseøl ned.

Den kamp glemmer jeg nok ikke lige med det samme.

Og hvorfor skal denne løjerlige feriefortælling med på en blog om content marketing, tænker du måske? Forklaringen er simpel:

Vi glemmer fakta, men husker historierne

Hvis du har fulgt bare en smule med i VM, er der sikkert en del højdepunkter du kan huske. Spørger jeg dig igen om et år, kniber det nok. Jo, der var Suarez’ bid i modstanderens skulder og Tysklands ydmygelse af Brasilien i semifinalen. Men hvem blev topscorer? Hvad blev resultatet af kvartfinalen mellem Tyskland og Frankrig? Jeg tvivler på, at jeg selv kan huske det, men jeg vil helt sikkert kunne huske, da jeg gatecrashede hos den halvdøve svensker. For det er en god historie.

Vores hjerner er indrettet sådan, at fakta og paratviden har sværere ved at sætte sig fast i langtidshukommelsen. Det kræver enten gentagelser eller en følelsesmæssig påvirkning, hvis fakta skal lagre sig. En god historie kan appellere til følelserne, så modtageren lagrer historien i hukommelsen.

Tag et kig på dit website, din kundekommunikation, dine nyhedsbreve: Kan dit content trigge en følelse hos modtageren og dermed have en chance for at blive husket? Eller er det en samling af tal og fakta, som er glemt i morgen?

Historier alene gør dig ikke til verdensmester, men de øger chancen for at dine potentielle kunder husker dig til næste gang.