Hvad er advertiser funded programming og adskiller det sig fra content marketing?

I mediebranchen taler man knap så meget om content marketing. Derimod bliver advertiser funded programming ofte bragt op. Men hvad er advertiser funded programming, hvem bruger det og hvordan adskiller det sig fra content marketing? Her får du en gennemgang.

Kan du huske dengang der kun var én TV-kanal? Måske boede du et sted, hvor du kunne trække to svenske eller tre tyske, men så sluttede festen også der. Der var ingen reklamer på dansk TV indtil langt op i 80’erne, og i det hele taget har medierne haft tradition for at have en mur mellem redaktionelt og kommercielt indhold.

Hvad betyder Advertiser Funded Programming?

Det var før, der fandtes Advertiser Funded Programming. Kort fortalt er det programmer, som er både sponsoreret og medproduceret af en virksomhed. Amerikanerne har kørt med det længe, og de klassiske soap operas, som blev sponsoreret af sæbeproducenter, er tidlige eksempler på Advertiser Funded Programming.

Bubber og BS i TrøjenI Danmark startede TV3 ud med Aquador Natural Beauty Contest (bonusinfo: Paradise-Amalie fik sit gennembrud her). Guider i Paradis sponsoreret af Star Tour og Bubber og BS i Trøjen sponsoreret af Forsvaret er andre tidlige og velkendte eksempler, der vakte en del opmærksomhed. Denne artikel fortæller om et dokumentarprogram lavet i samarbejde mellem Discovery Channel og HiFi Klubben.

Stigende efterspørgsel for AFP hos TV2

I dag er fænomenet udbredt på TV. Hos TV2 er Advertiser Funded Programming en hyldevare, og de har en AFP-ansvarlig til at håndtere den stigende efterspørgsel fra virksomhederne og finde frem til det mest interessante indhold.

”Hov, det lyder li’som content marketing.”

Advertised Funded Programming prøves af i DanmarkNetop! Advertiser Funded Programming kan sammenlignes med et kundemagasin eller promoverede online videoer. Forskellen er valget af kanal, og hvem der producerer indholdet. I seerenes øjne står TV-kanaler, der gør brug af Advertiser Funded Programming, både for produktion og distribution af indholdet. Det har tidligere affødt kritik for at det er uklart, hvad der er kommercielt og redaktionelt indhold. Og hvem kan man stole på, når tingene smelter sammen?

TV er et medie, men det er ikke helligt. Med marketingbrillen på er det et blandt mange muligheder for at distribuere et budskab. I takt med at flere filtrerer reklamer fra, skaber TV-stationer og producenter nye produkter, som tilgodeser virksomhedernes og seernes behov. Og det behov samler sig om content i form af spændende programmer.

Næste niveau hedder Brandscaping

Adversiser Funded Programming er et partnerskab mellem to virksomheder. Den ene har et produkt. Den anden har et publikum. Begge virksomheder har brands, men de færreste virksomheder tænker deres brand som et medie. Opfatter virksomheden sig selv om et brand, rykker fokus på at skabe indhold frem for at reklamere. Og når flere brands med samme målgruppe allierer sig, kan der ske meget bemærkelsesværdige ting.

Det fænomen hedder brandscaping, og dækker mere end medproduceret indhold på en TV-kanal.

Partnerskaber, hvor indholdet er i fokus, kan i sidste ende skabe TV uden reklamer, eller magasiner uden annoncer og gøre det af med traditionelle mediers indtægtskilder. Husk på at seerne zapper. Ser de Guider i Paradis på TV2 i går, kan de ligeså vel se det på Star Tour’s egen YouTube kanal i morgen.

Indtil det sker, er de etablerede mediers største fordel deres publikum og deres evne til at producere spændende indhold. Brands, som allerede poster penge på TV-reklamer, bør bestemt overveje Advertiser Funded Programming. Pengene er givet bedre ud på pull end på push, og vi kommer bestemt til at se mere sponsoreret TV fremover.

4 Comments

  • Andrew Davis
    Posted 15. august 2013 12:48 0Likes

    Joakim,
    Thanks so much for the great brandscaping intro! Really appreciate it!
    Hope all is well!
    – Andrew

  • Joakim Ditlev
    Posted 15. august 2013 13:04 0Likes

    Thanks Drew – great to hear from you.
    I was planning to reach out, but you came first. Hopefully Google Translate had a good day – otherwise feel free to ask, what this article is all about.

  • Bjarke
    Posted 15. august 2013 18:53 0Likes

    Hej Joakim

    Har du et par gode cases/gode blogindlæg fra den store verden på AFP og evt. brandscaping hvis man gerne vil læse lidt mere i dybden?

    Mvh
    Bjarke

  • Joakim Ditlev
    Posted 15. august 2013 19:45 0Likes

    Godt at høre fra dig, Bjarke.
    Du skal nok kigge mod USA. En af de seneste trends jeg har lagt mærke til er, at store brands som Target og Domino’s laver sitcoms: http://www.cmo.com/content/cmo-com/home/articles/2013/3/18/domino_s_unveils_onl.frame.html

    Andrew, der også har kommenteret, er tilfældigvis ophavsmand og forfatter til Brandscaping og hans bog er spækket med fede eksempler på brands, der splejser målgrupper og laver fedt indhold. Bestemt værd at læse og ellers kan du sniffe på bogens side.

Comments are closed.