Kurateret indhold der virker. Sådan blev Wizzi en nyttig tjeneste for online marketers

Alle hader at gå glip af noget, og alle elsker at blive anerkendt. Derfor giver det god mening at lave lister eller tjenester, som opsamler branchens bedste indhold og distribuerer det videre. Kurateret indhold – eller content curation – hedder disciplinen, og den virker også i din branche. Det mener Jonathan Lindahl, stifter af den populære tjeneste Wizzi, der kuraterer indhold om online marketing.

Her kan du læse, hvordan han har bygget tjenesten op.

I serien om effektiv content marketing, får du i dag mulighed for at kigge med ned i maskinrummet på en populær tjeneste for kurateret indhold.

Interesserer du dig for online marketing, er du måske stødt på tjenesten Wizzi. I al sin enkelhed går den gratis tjeneste ud på, at du i starten af hver måned får sendt en top 10 over det bedste danske indhold om online marketing. Wizzi startede i efteråret 2013 og har i dag omkring 600 abonnenter.

Jonathan Lindahl, stifter af WizziJonathan Lindahl fik idéen til Wizzi, fordi han syntes, der manglede en dansk tjeneste om online marketing i stil med de to internationale tjenester – Inbound Digest og Moz Top 10. Der bliver skrevet meget godt dansk indhold, men det er let at overse, hvis man fx ikke lige er på de sociale medier den dag det udkommer. Det ville Jonathan gerne undgå skete, og derfor byggede han tjenesten Wizzi.

Jonathan har formet sit kuraterede indhold som månedlige top 10 lister. Det format har han tidligere haft held med at dele på Google+, og set hvor godt der bliver taget imod dem. Både fra personer som ikke var på listen, men især også fra de personer som var på listen. For alle elsker, når ens indhold bliver anerkendt.

Sådan bliver kurateret indhold værdifuldt

Kurateret indhold giver ofte anledning til spørgsmålet: Hvordan kan det skabe værdi, når man bare viderebringer andres indhold? Til det svarer Jonathan:

Jeg tror, den store værdi for abonnenterne er, at det sparer dem for rigtig meget tid. Både fordi de ikke behøver at være på de sociale medier hele tiden for ikke at undgå et godt indlæg, men også fordi de ikke behøver at skulle bruge tid på at læse indhold af lav kvalitet. Ved kun at læse indholdet fra listen, er de garanteret en vis kvalitet af det indhold som de læser. At spare abonnenterne for tid skaber en værdi og bygger relationer til dem.”

Stærkt værktøj til at skabe relationer

Et egentligt forretningsmæssigt mål har Jonathan ikke sat op. Han har kørt med idéen og tænker det som et non-profit projekt. I takt med at tjenesten er blevet populær, har han overvejet forskellige måder at tjene penge på det, som fx at indsætte en enkel annonce i top 10 listerne.

Men arbejdet med Wizzi giver Jonathan en interessant ”social profit”.

Projektet har helt sikkert øget kendskabsgraden for mig som personligt brand i online marketing kredsen. Samtidig skaber det en bedre relation til de personer som nævnes i top 10 listen. Det kan være vanvittigt brugbart, hvis man fx senere skal lave linkbuilding outreach eller anden form for samarbejde med de personer,”

fortæller Jonathan

Content curation er en effektiv content marketing teknik, hvis du ikke har meget tid til rådighed. Hvis du i forvejen har antennerne ude, er det et spørgsmål om at finde branchens bedste indhold og vigtigste nyheder. Jonathan bruger samlet 5-8 timer pr måned på at lave sine lister. Hertil kommer den tid, han i forvejen bruger på at følge med på LinkedIn, Twitter og Google+.

For at spare yderligere tid deler Jonathan her dette fif:

”Jeg har blandt andet lavet specielle lister på de sociale medier. Fx har jeg på Google+ lavet en liste med kun danske personer der interesserer sig for online markedsføring. Så når jeg indsamler artikler til månedens liste, kan jeg blot kigge den danske liste igennem i stedet for at kigge listen igennem med alle de personer som jeg følger.”

Google+ liste med danske online marketing personer
På Wizzi er det desuden muligt selv at tilføje kandidater til månedens liste. Det giver Jonathan en fornemmelse af, hvad folk mener, er godt indhold (fx hvis den samme artikel bliver tilføjet flere gange), og det sparer ham yderligere tid.

Derudover findes der også et hav af forskellige værktøjer der gør det nemmere at finde indhold – Buffer har her samlet 17 nyttige værktøjer.

Top 10 lister fungerer ikke kun i online marketing

Jonathan løb Wizzi i gang ved at opsætte et website i WordPress og oprette en mailingliste med Mailchimp. Den første liste delte han på Google+, hvor han taggede de personer som var på listen. Det blev hurtigt delt og gav 150 abonnenter i løbet af en måned. Han har desuden lavet gæsteblogging og udviklet badges, som de personer, der har haft deres indhold med på listen kan bruge på deres egne websites.

Med disse simple greb har Jonathan udviklet en solid tjeneste. Spørgsmålet er, om det vil fungere i andre brancher end online marketing?

Ja, det mener jeg helt sikkert godt det kan. Altså, det er nok nemmere, hvis der i din branche er en eller anden form for blogger fællesskab, hvor folk ofte deler hinandens indlæg (fx mode-, madblogs mv.). Er du fx i en bestemt teknologibranche, vil du sagtens kunne lave liste med de 5 største nyheder om ens teknologi om måneden,”

svarer Jonathan.

De videre planer for Wizzi går på, at lave et stemme-system, så det ikke kun er Jonathan’s vurdering, der afgør månedens top 10. Derudover overvejer han også at oprette en blog på siden, som vil kunne drive lidt flere organiske besøgende og dermed flere abonnenter.

Find Jonathan Lindahl her, stil spørgsmål om kurateret indhold her i tråden og husk at skrive dig på hans liste, hvis du ikke vil misse de bedste danske indlæg om online marketing.