Opmærksomhed er noget man betaler med

”Pay attention” er et knaldgodt udtryk. På jysk betyder det “prøvligeoghørher”… Direkte oversat til rigsdansk bliver der til ”betal opmærksomhed”. Det er en rammende måde at betragte content marketing på. Dit publikums opmærksomhed er valutaen, men husker du at give dem noget for pengene?

At skaffe opmærksomhed er helt basalt i marketing. ”Attention” er listet øverst i den velkendte AIDA model og en af gode gamle Seth Godin’s mest kendte citater lyder:

Marketing is a contest for people’s attention”

Pige giver fuld opmærksomFor uanset hvilken form for marketing du praktiserer, har du brug for at nogen ser dit budskab. Ikke så meget shit der, Sherlock!

For meget fokus på at skaffe opmærksomhed

Men kunne det tænkes, at marketingfolket gennem årene har haft for meget fokus på at skaffe opmærksomhed?

Kampen om opmærksomhed ser ikke ud til at blive mindre. Når du booster et indlæg på Facebook eller byder højere end konkurrenten på dine AdWords, er det en investering du er villig til at gøre, fordi dit budskab til konstant bliver overtrumfet af en mere relevant annonce eller en nuser babyvideo.

Publikum betaler med opmærksomhed

Men der er en vigtig mellemregning, hvis du vil have sorte tal af din investering i opmærksomhed. Nemlig den opmærksomhed som dit publikum udviser.

Det engelske udtryk ”pay attention” beskriver præcist, hvad det handler om. Opmærksomhed er en begrænset størrelse, derfor betaler vi med den, når noget kræver eller kalder på fokus. Når vi øger opmærksomheden på noget, arbejder hjernen hurtigere. Det kan fx være ved komplicerede opgaver som at huske et telefonnummer udenad eller løse kompliceret hovedregning. Pupillerne udvider sig, og pulsen kan stige med op til 7 slag i minuttet under fokuskrævende øvelser, har psykologen Daniel Kahneman påvist.

Du slider på publikums energi – så beløn dem

Og mens vi retter koncentrationen mod en bestemt opgave, er vi mere tilbøjelige til at overse andre og vigtigere ting.

I content marketing har det betydning på to måder:

  1. Når du har fanget publikums opmærksomhed, må du ikke skuffe dem. Publikum tapper af hjernekapaciteten for at forstå, hvad du fortæller. Så tænk over, hvordan du kan belønne de læsere eller seere, der orkede at pløje en hel artikel eller video igennem.
  2. Dit publikums tid er en knap ressource. Mens de fokuserer på netop dit indhold, går de måske glip af noget endnu vigtigere, og lader sig let distra… Hey, har du i øvrigt hørt, at Instagram har lukket op for flerbrugerkonti?

let at distrahereBegge dele stiller krav til kvaliteten, at dit indhold er overskueligt og at du – udover at fange opmærksomheden – også gør en indsats for at fastholde den. Måske ved hjælp af greb som en spændende intro og at inkludere god historiefortælling.

Derfor:

  • Kig mindre på antal besøg på websitet. Kig mere på, hvor lang tid hver besøgende bruger.
  • Kig mindre på antal likes på din Facebook-side. Kig mere på, hvor mange der interagerer med hvert opslag.
  • Kig mindre på hvor mange visninger din YouTube video har. Kig mere på, hvor stor en del du kan fastholde til slutningen.

Og husk så at belønne dine læsere, der har kæmpet sig igennem dit indhold.

Lagde du mærke til, at du fik en belønning i forrige afsnit? 3 helt konkrete tips til målepunkter, du kan arbejde videre med.

Tak for at du investerede et par minutters opmærksomhed på min artikel.