Apr 11 2012

Spørger du om pigen vil med hjem efter første drink?


Si' det videre

Ordet ”marketing” rimer på ”påtrængende” i manges ører. Budskaberne har skjulte hensigter, og åbner du som potentiel kunde bare en smule op for hvad du ønsker, risikerer du at blive overdænget med tilbud, nyhedsmails og invitationer til kundeklubber. På den måde minder marketing om den desperate fyr, der straks spørger om pigen vil med hjem, efter han har budt hende en drink i baren. En god dialog er bedre – både når det handler om marketing og om at følge op på den første drink.

Engagerende indhold bliver oftest brugt i toppen af salgstragten. Det skaber interesse og trækker flere potentielle kunder til. Men det legitimerer ikke at du straks kan begynde at lave larmende reklamebudskaber, så snart kundeemnet viser den mindste interesse. For så skrider de – præcis som pigen i baren, hvis du spørger om hun vil med hjem, efter du har budt hende den første drink.
Spørger du om pigen vil med hjem efter første drink

Brug indhold som icebreaker

Kommer du tit her?

Hvis du vil i kontakt med nye kunder, har du brug for en icebreaker. En dialog potentielle kunder kan hægte sig på, en interessant infographic som giver indblik på få sekunder, eller måske en fængende video. Formålet er at få samtalen i gang og gøre dig interessant. Dit kundeemne gider ikke høre om dine produkter – ikke endnu i hvert fald. Indholdet her ligger i øverste lag af din attention funnel og hele formålet er at give et godt førstegangsindtryk, så potentielle kunder fanger interesse.

Kontaktformularer er overvurderet

Må jeg få dit nummer?

Nu hvor du skaber kontakt til kunderne gennem engagerende indhold, er det jo bare at mase på ved at spørge: ”Må jeg få dit nummer?” Nå, det fungerer ikke? Ligesom pigen i baren heller ikke er vild med at du spørger efter hendes nummer efter hun har fået serveret den første drink, bryder din potentielle kunde sig heller ikke om påtrængende adfærd. Som Jay Bear skriver, er kontaktformularer stærkt overvurderede og kunderne ringer sjældent bare fordi de har læst et par blog posts.

Købsprocessen er selvbetjent

Skal vi danse?

I stedet for at kortslutte dialogen med et link til en kontaktformular, skal du bruge den nyvundne tillid til at uddybe dit budskab. Du kan være sikker på at potentielle kunder går i detaljer når de skal undersøge din virksomhed, så derfor kan du lige så godt lægge kortene på bordet og spørge om du kan hjælpe dem med noget.

Hvad enten du er i B2C eller i B2B Marketing er købsprocessen selvbetjent. Kunder undersøger selv leverandøren og spørger gerne tredjepart til råds. Derfor er din tid bedre brugt på at guide kunden frem til svar og eliminere tvivl frem for salgssnak. I kundens ører vil det lyde som platte scorereplikker, når alt hvad hun ville var at danse.

Alternative måder til at skaffe kontaktdata

Vil du se min frimærkesamling?

Når kundeemnet er varmt, kan du guide i retning af en side med en formular, så du kan få de nødvendig kontaktoplysninger. En kontaktformular kan måske bruges, men overvej om der er mere spændende måder at få kontaktdata på: Måske kan du tilbyde et opkald fra en konsulent, hvor du analyserer kundens behov og sætter forventningerne til den fortsatte dialog.

Når du tilbyder et alternativ til den normale kontaktformular gør du dig mere interessant og øger chancen for konverteringer. Pigen i baren ved godt hvad det betyder, hvis du spørger om hun vil se din frimærkesamling…


Loading Disqus Comments ...

Leave a Reply

Din email adresse bliver ikke vist.


*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>