Do’s and don’ts når du samarbejder med bloggere

Åh, kunne det ikke være skønt at få en kendt blogger til at nævne dit produkt? Måske endda med et flot billede eller et link? Den kommercielle del af den danske blogosfære har fart på, men juraen halter og virksomhederne er blevet overforsigtige. Det behøver de ikke at være, mener livsstilsblogger Lisbeth Kiel Bjerrum, som du får masser af tips fra i dette interview.

Do's and don'ts når du samarbejder med bloggereEt stykke nede ad content marketing avenue findes en tværvej, der kaldes bloggervænget. Her bor en befolkningsgruppe, der har en særlig passion for deres stof og som har helt styr på, hvordan man opbygger et publikum. En del af dem har endda så stor succes, at de betaler huslejen med indtægterne fra deres blog.

Kommerciel blog fra dag 1

En af de beboere er Lisbeth Kiel Bjerrum. Hun har siden 2009 drevet livsstilsbloggen itsfashionbaby.dk, hvor du finder indlæg om mode og livsstil henvendt til mødre. Lisbeth er bevidst om, at publikum spejler sig i hende og derfor skriver hun om det, hun er optaget af. Men hun har også fra starten været bevidst om, at bloggen skulle være en forretning:

Bloggen er tænkt kommerciel helt fra starten. Dengang var der ingen, der betalte for indlæg i Danmark, men jeg har haft fokus på produktomtaler og mit publikum har hele tiden været klar over, at sponsoreret omtale er en del af præmissen,”

fortæller Lisbeth.

Sponserede indlæg er populære

Eksempel på sponsoreret indlæg på itsfashionbaby.dk
For bloggere har godt tag i målgruppen og mange følger med. Det største danske bloggernetværk, Bloggers’ Delight har ifølge egne tal 1 million unikke besøg om måneden. Hertil kommer de andre netværk samt de mange selvstændige blogs.

Spændende indhold på blogs skaber kommerciel interesse. Den mest efterspurgte type blogsamarbejde på itsfashionbaby.dk er sponsorerede indlæg. En virksomhed betaler for at få omtale, men Lisbeth kan selv bestemme, hvad hun skriver inden for de rammer, som er aftalt med virksomheden. Indlægget bliver markeret med ”REKLAME”.

Lisbeth understreger, at hun nøje udvælger samarbejdspartnerne, så hun kun omtaler produkter, hun kan stå inde for. Den type samarbejde fungerer for Lisbeth, men kunderne måler sjældent effekten:

Underligt nok bliver jeg sjældent bedt om at afrapportere ved sponserede indlæg. Det er også de færreste, der beder om at få bestemt søgeord nævnt. Det handler nok om, at feltet stadig er nyt, så de fleste annoncører ved ikke, hvad de skal forvente – udover omtalen.”

Juraen forskrækker annoncørerne

I øjeblikket oplever Lisbeth berøringsangst fra annoncørernes side. Da Arla i 2014 fik kritik fra Forbrugerombudsmanden for skjult reklame i blogindlæg, blev det indskærpet, at annoncøren har ansvaret for, at blogindlægget er markeret som reklame. Forbrugerombudsmanden har siden udgivet disse retningslinjer for bloggere.
Lisbeth, der selv er uddannet jurist, mener ikke retningslinjerne hjælper:

Nej, tværtimod. De gode råd er ikke klare nok, og jeg oplever, at brands og PR-bureauer er ekstra påpasselige omkring skjult reklame, fordi der nu er fokus på det. Bureauerne har heller ikke juridisk viden nok til at rådgive kunderne om blogsamarbejde”.

Men kommercielle blogsamarbejder er slet ikke så farlige. Det handler om, at det skal være gennemsigtigt for læserne, så har du betalt for at få omtalen, skal du sørge for, at bloggeren markerer det i indlægget ved at skrive ”Reklame” eller ”sponseret indlæg”.

Du skal vælge bloggere, du kan stole på”,

opsummerer Lisbeth.

I dette interview kan du høre mere om, hvordan Lisbeth arbejder og få endnu flere fifs til at lave godt samarbejde med bloggere. Og ikke mindst: Hvor stor et budget du skal sætte af, når du skal have personlig omtale af dine produkter.

Hvis du overvejer at stoppe op på bloggervænget – eller du har spørgsmål om blogsamarbejde, er du velkommen til at stille dem her. Lisbeth er med på en lytter.

1 Comment

Comments are closed.