B2B Content Marketing i 2017 – sådan ser tendenserne ud

Mere silonedbrydning og mere ansvar til marketingafdelingen var blandt de oftest messede budskaber til årets B2B Marketing Day i Kolding. Det har opmærksomme marketingansvarlige sikkert hørt før. Så hvad er nyt og hvad skal du have særligt fokus på i B2B content marketing i 2017 og fremad? Det var der flere gode bud på, som du her får essensen af.

B2B content marketing i 2017
Kender du fornemmelsen af at komme hjem fra konference? Din tid var godt givet ud, du har fået bekræftet meget af, hvad du allerede gør og ved, men har også lært noget nyt. Det er bare ikke så let at sætte fingeren på, hvad der rykkede.

Jeg vil ikke komme med en lang kavalkade over højdepunkter fra B2B Marketing Day 2016. For der var ikke nogen paradigmeskift, der slog stolen væk under deltagerne. I hvert fald ikke hvis du allerede arbejder med eller har planer om indholdselementer i marketing. Stærkere samarbejde mellem marketing og andre afdelinger (især salg) er i fokus – og silonedbrydning bliver fremhævet som en nødvendighed, hvis marketing skal løftes til mere end produktkataloger og messestande. Men det var det vel også udfordringen i B2B marketing for 5 og 10 år siden?

Tendenser for B2B content marketing i 2017

Men dykker vi ned i nogle tendenser for content marketing, var det særligt Stan Woods fra engelske Velocity Partners, der bød ind. Han har noget at have sine forudsigelser i, da Velocity for lidt over en måned siden vandt prisen som årets bureau ved det seneste Content Marketing Awards.

Anyways, her er tendenserne for B2B content marketing i 2017 og fremefter:
Marketing automation blev omtalt fra flere speakere. Både relateret til content marketing og behovet for at automatisere lead generering i kunderejsen. Men også i forhold til betydningen af dataindsamling, der i mange tilfælde ikke er integreret.

Når det sker opstår der data fragmentering: Vi mangler ikke adgang til data som B2B marketers, men uden integreret data, bliver det som at se gennem 50 sugerør for at se bunden i en swimmingpool, som Stan Woods udtrykte det. Han tøvede ikke med at kalde manglen på integration i de mange forskellige platforme for det største problem i B2B content marketing.

For der bliver stillet større krav til effektmåling – hvilket er næste punkt i prognosen for B2B content marketing i 2017. Fordi det kan lade sig gøre i takt med at flere aktiviteter i kunderejsen foregår digitalt. Og fordi der med større global konkurrence er større behov for at dokumentere effekten af marketingaktiviteterne, hvis virksomheden skal drives lønsomt.

Account Based Marketing vinder frem

En måde at skabe endnu større lønsomhed på er gennem Account Based Marketing. Tilgangen er kendt fra salgsafdelingen, men her handler det om ved ultramålrettet marketing at komme på radaren hos udvalgte kunder i udvalgte brancher. Det handler om at fokusere på de største og mest lukrative deals allerede i det indledende marketing arbejde. Hold øje med begrebet – du kommer til at høre mere om Account Based Marketing i fremtiden. Hvis du sidder i en dansk virksomhed, der arbejder med det i dag, må du gerne titte frem og dele erfaringer.

Den nye tone i B2B marketing

Et bud på den nye tone i B2B ifølge Stan WoodsDet kan være svært at se det med hoved og hænder begravet i drift og budgetter, men B2B marketing er i gang med en forvandling. Fra at være kendetegnet som tør, formel og med Stan Woods egne ord, tale til folk som var de idioter, er tonen i B2B løsnet mere op. Den er mere simpel, uformel og frem for alt personlig. De mange cases under konferencen var også gode eksempler på det.

Det er for alvor ved at trænge igennem, at der sidder rigtige mennesker ude i den anden ende, der skal overbevises, mens de uddanner sig selv. Hvilket både er det vigtigste takeaway fra B2B Marketing Day 2016 og et tegn på, at content marketing ikke er til at slippe udenom i B2B marketing i fremtiden.