En ny rapport om content marketing i B2B virksomheder er på trapperne. B2B Content Marketing Trends 2011 bliver udgivet om ganske få dage, men jeg har fået lov til at smugkigge på resultaterne over hvor B2B marketing bevæger sig hen. Her er et sammenkog.
Lead generering er hovedformål med content marketing
En ting står helt tydeligt. B2B marketing professionelle har lead generering for øje, og de bruger i stigende grad content marketing taktikker til at generere leads. 62% angiver lead generering som deres primære mål med at lave content marketing. På andenpladsen kommer lead nurturing, som handler om at gøre eksisterende leads mere salgsklare. Men sagen er klar: Formålet med at lave indhold er at give salgsafdelingen noget at arbejde med, og en annonce i fagbladet eller en direct marketing kampagne rykker bare ikke så meget længere – traditionel outbound marketing er blevet mindre effektiv.
Succes i B2B Marketing afgøres af antal leads
B2B Content Marketing Trends 2011 kommer ind på hvilke KPI B2B marketing professionelle bruger til at måle resultaterne af deres arbejde. 73% svarer: antallet af leads. På de næste pladser kommer antal downloads / views (53%), som handler om at skabe opmærksomhed og brand awareness, mens antallet af indkomne henvendelser (52%) kommer lige bagefter.
Lægger man dertil at 71% laver mere indhold end for et år siden og at 20% af marketingbudgettet typisk bliver brugt på content marketing og du har solide tegn på en ny bølge i B2B marketing. Bølgen handler om, at kommunikation med kommende kunder sker i øjenhøjde, den skal have indhold klar til alle stadier af købsprocessen når kunden ønsker det og indholdet skal frem for alt være engagerende og relevant.
Case studies og præsentationer mest effektive indholdstyper i B2B marketing
Hvilke indholdstyper der bedst klarer den opgave, har B2B Content Marketing Trends 2011 også et bud på. Listet efter popularitet fremhæver de adspurgte i undersøgelsen disse indholdstyper som de mest effektive:
- Case studies,
- Præsentationer ved events,
- White papers,
- Online artikler,
- Videoer,
Dermed ingen garanti for at indholdstyperne virker for lige netop din virksomhed, men hvis du er i B2B marketing var det måske værd at prøve af. Giv også gerne dit besyv med i kommentaren, hvis du har erfaringer med B2B content marketing du vil dele ud af.
Til sidst det tørre: Rapporten er baseret på spørgeskemaer udfyldt af over 500 personer og udarbejdet af B2B Technology Marketing Community. De har i øvrigt en ret interessant og aktiv LinkedIn gruppe, du kan følge, og ellers er Holger Schulze manden, der hiver i trådene.
Skriv et svar