Uanset hvilken branche du er i, vil der være eksperter, meningsdannere og medier, som er ekstra interessante at lære at kende. Gode relationer med influencers kan hjælpe kendskabet til dit brand og produkter godt på vej. Men hvordan finder du de rigtige influencers, og hvordan sikrer du taletid? Her får du tre værktøjer og et gammelt trick til at finde de rigtige influencers og bygge relationer med dem.
Hvor er du heldig. Du står med ansvaret for markedsføring i den eneste virksomhed, der forhandler og distribuerer selvrensende nano-hagesmække. Dit budget er skrabet, avancen er lav og kun få kender til produktet. Så det gælder om at få budskabet ud til de helt rigtige personer, som dine købere lytter til. I hvert fald hvis influencer marketing er en del af din marketingplan.
Ved at bygge relationer med de rigtige influencers kan du øge chancerne for at dit brand eller relateret indhold bliver nævnt. Men hvis du som hagesmæksproducent eksempelvis skal have programplanlæggeren fra Go’morgen Danmark i tale, kræver det først et benarbejde. Og måske finder du andre influencers, som er interesseret i at høre fra dig og som er meget lettere at trænge igennem hos?
Find de rigtige influencers at bygge relationer med
Drømmen om 5 minutters skamløs produktpræsentation til forældre på barsel gennem Go’morgen Danmark parkerer vi for nu. Det skal du først gøre dig fortjent til. Start i stedet ud med at lave en liste over indflydelsesrige personer på området. Det kan være bloggere, produktanmeldere, forumejere eller interesseorganisationer. Du vil stort set altid kunne finde frem til dem online, og hvis du præcist kan definere dit felt, er der mange værktøjer som gør livet lettere. Jeg er ret begejstret for Little Bird, som let finder indflydelsesrige personer ud fra, hvad de taler om på Twitter og hvor mange followers de har relateret til det emne. På den måde kan du let få en oversigt over hvem der bliver lyttet mest til, og hvilke indgange du har for at komme i kontakt med personen. Little Bird fungerer dog klart bedst på engelske søgninger.
LinkedIn kommer du heller ikke udenom i jagten på influencers. Netværket rundede for nylig 1 million profiler i Danmark, og generelt er LinkedIn stærkt i B-to-B marketing. Når det gælder relationer til influencers er LinkedIn stærkt til to ting: Først og fremmest kan du engagere dig i en gruppe og suge viden eller vise ekspertise i dit fagområde. Derudover er søgefunktionen i LinkedIn god til at verificere, at den blogger, du har fundet, er den faglig kompetente person vedkommende giver sig ud for at være.
Hold relationer ved lige ved at bruge dem
Det er en god idé at gå systematisk til værks, når du bygger relationer med dine influencers. Et regneark kan gøre en del, men med risiko for, at du får bygget en liste med kontakter som du aldrig taler med mere end en gang: ”Ja, hej det er mig Joakim. For 4 år siden skrev vi sammen om et muligheden for gæsteblogging”. Den holder ikke helt, vel?
For at undgå at relationerne stivner, kan du se dit netværk af influencers på samme måde som virksomheder ser deres kunderelationer. Her får du brug for et simpelt socialt CRM, der kan holde styr på kontakterne og ikke mindst huske dig på, hvornår du skal følge op og minde de rette personer om at du eksisterer. Værktøjer som Podio kan konfigureres til den del. Men Contactually, som Henriette Weber anbefaler til relationsudvikling på sociale medier, ser bestemt også lovende ud. Specielt fordi det er muligt at trække alle aktiviteter ind på tværs af sociale platforme.
Nu har du et fedt produkt og et overblik over værktøjer til influencer marketing. Men hvad med det lovede trick? Det er yderst simpelt og sikkert velkendt: Invitér din influencer på en kop kaffe. At mødes over ”black power” er uforpligtende, kan gøres på neutral grund, og begge parter får taletid.
Så det er bare med at komme i gang.
Skriv et svar