Content marketing optimering. Den store guide til at gøre din blog forårsklar

Det er blevet forår. Lyse morgener, lysegrønne skud, føllet springer på engen og du skal i gang med… forårsrengøringen. Her er ikke tale om den store tur med gulvskrubben men derimod en ordentlig omgang content marketing optimering. Har du drevet en blog med 50 indlæg eller mere vil der være masser af muligheder for at få mere ud af det bedste indhold og omsider få styr på de blog-kategorier. Men det kræver en oprydning i arkivet. Her får du en guide til hvordan.

Content marketing optimering
Du er kommet på sporet med din blog. Den skaber trafik og du opbygger et loyalt publikum. Du har et stabilt flow af nyt indhold. Bloggen har fået banket børnesygdommene af sig. Men her i teenagestadiet bliver tingene let rodede. Og hvorfor overhovedet bruge tid på at rydde op, når du bare kan lave noget mere fedt indhold?

Der er flere grunde til at content marketing optimering på en blog er værd at kaste tid efter. Den vigtigste er: Ved at fjerne indhold, der ikke længere er relevant, får du det rigtige indhold til at blomstre. Så på med handskerne og lug ud i ukrudtet.

Step 1: Kig på dine tal

Jeg har kørt content marketing optimering på flere kunders virksomhedsblogs. Og for nylig også på denne du læser netop nu. Det starter i Google Analytics.

I analysen af min egen blog fandt jeg 215 regelmæssigt udgivne artikler fra de sidste 80 måneder. Overraskende nok havde 75% af siderne haft besøg i løbet af de sidste tre måneder.

For at kunne studere tallene nøjere, er det nødvendigt at eksportere til Excel. Find rapporten ”Site Content”. Inkluder Page Title som secondary dimension, så det er lettere at finde de forskellige blogindlæg og ser ud i stil med dette:
Content marketing optimering - site content rapport

Sæt datoen til de seneste 12 måneder og lav et filter, så du kun viser blogindlæg. Vælg eksportér til Excel.

Step 2: Hjælp brugeren med bedre blog-kategorier

For de fleste bloggere vokser kategorisering og tagging af blogindlæg som skvalderkål i nyrevet jord. Bloggen udvikler sig. Du kommer ud af flere tangenter. Du bygger flere tags og kategorier på og den taxonomi, du startede med, bliver mere og mere uoverskuelig. Måden du kategoriserer på bør være en hjælp til brugeren.

En god kategorisering kræver en god indsigt i, hvilken typer besøgende der kommer forbi. På contentmarketing.dk har jeg delt de besøgende op i tre typer ud fra de kommentarer og dialoger jeg har med dig og andre læsere. Det drejer sig om:

  • Marketingmedarbejderen, der vil i gang med eller forbedre sin content marketing
  • Marketingchefen, der interesserer sig for content marketing på strategisk niveau
  • Studerende eller kursister, der vil tilegne sig baggrundsviden om content marketing

Næste opgaver er at besvare spørgsmålet: Hvad ønsker hver type bruger at opnå på min blog?

I et nyt tab i Excelarket med trafik fra bloggen, opretter du en kolonne med overskriften ”Jeg vil gerne…” og lister brugerens overordnede formål med at besøge bloggen første gang. I mit tilfælde står der eksempelvis: ”inspireres og se cases” eller ”bygge et større publikum”. Det er dine nye kategorier til bloggen.

content-marketing-optimering-blog-kategorier

Step 3. Sortér upopulære og dårligt performende indhold bort

Nu går du tilbage i dine data og sorterer. Først skal den lave trafik over i et andet ark. Det gør du ved at sortere efter titel og antal visninger som sekundær. Du sætter en nedre grænse på antal besøg i perioden (det kan være 10 sidevisninger de seneste 12 måneder). Alt derunder klipper du ud og sætter over i et andet ark. Det indhold er ikke længere interessant for dit publikum.

Inden du tager for hårdt fat med hakkejernet: Husk at den samme artikel godt kan have forskellige url’er, hvis de fx har referencelinks via sociale medier eller i nyhedsbrev. Jeg har ikke fundet en god funktion til at splejse dem sammen, men du spotter hurtigt indhold med mange forskellige referencelinks i Excel. De skal naturligvis ikke fjernes.

Herefter sorterer du efter henholdsvis afvisningsprocent og gennemsnitlig tid på side. Hvis du finder indlæg. der performer 50% dårligere end gennemsnittet, skal du markere det. Der er sandsynligvis noget galt med indholdet på selve siden, som skal rettes. Det kan være du har embedded en video, som nu er fjernet eller andre teknikaliteter.

Step 4. Opret nye kategorier

Nu har du dine bedste blogindlæg tilbage, som du skal give nye kategorier. Gør sådan her:

  • Lav en ny kolonne-overskrift og kald den kategori.
  • Brug funktionen ”betinget formatering” for alle celler i kategorikolonnen og vælg at værdierne skal være dine foreslåede kategorier fra tidligere.
  • Nu kan du vælge en kategori til hvert blogindlæg med en dropdown. Så løb listen igennem.
  • Det kan være du finder kategorier, der kun har få indlæg eller en kategori har over 33% af indlæggene? Lav underkategorier eller smelt kategorier sammen, så det er nogenlunde lige fordelt.

Step 5. Content marketing optimering i dit CMS – ret og fjern

Nu har du en komplet oversigt over, hvilket indhold der fungerer, hvilket du skal rette til og hvilket der skal væk. Så er det over i CMS’en og redigere løs. Bruger du WordPress, kan dette plugin anbefales til at redigere og sammensmelte kategorier.

Rekategorisering af blog indlæg

Hvad angår dine artikler uden trafik. Ja, de skal ud, for de tager næring fra det du helst vil have til at blomstre. Og ja, der skal gøre nas at fjerne gammelt indhold. Gør det alt for ondt at slette helt, så vælg ”unpublish” – det er ligesom at stille en kasse på loftet i 5 år, inden du smider den ud.

Når du er helt i land din content marketing optimering, kan du redesigne dine kategorisider og tilbyde dine læsere en genvej til det indhold de søger. Det giver som regel mere mening end blot at liste de seneste indlæg op kronologisk. Jeg eksperimenterer selv med det på forsiden af contentmarketing.dk.

Jeg håber det gav dig et godt indblik i, hvordan du kan optimere din content marketing, når du har 50 blogindlæg eller flere. Kontakt mig gerne, hvis du har brug for en hånd til at analysere og rydde op i dit indhold.