3 skarpe content marketing startups du skal kende

Glem forestillingen om at startups opfinder et produkt i en garage. En ny forretningsmodel for iværksætteri vinder frem. Den er baseret på regelmæssigt indhold, fokus på et bestemt område og evnen til at gå i dialog med målgruppen og skabe efterspørgsel. Tilgangen hedder Content Inc. og en ny dansk bog med samme navn er netop lanceret. Her kan du møde 3 rendyrkede content marketing startups, der medvirker i bogen.

3 eksempler på content marketing startupsIværksætteri er noget, de fleste forbinder med at opfinde et produkt, som så får tilsat en sjat marketing, når produktet er klart. Men prøv at tænke det i omvendt rækkefølge! At du over tid oparbejder et loyalt publikum gennem målrettet indhold. Og på et tidspunkt giver de dig ideen til et produkt, forfiner den idé du allerede har, eller du afsætter produkterne direkte til dem, fordi du har opbygget tillid.

Interessant tanke, ikke?

Og måske en mere langtidsholdbar måde at opbygge en forretning på, frem for at opfinde noget i hemmelighed, som verden ikke har brug for.

En content marketing-startup, der skaber en forretning ved at bygge publikum før produkter, opererer oftest efter Content Inc. modellen. Content Inc. er også navnet på en international bestseller med over 100.000 solgte eksemplarer. Og den er netop udkommet som dansk lydbog med yours truly som oplæser.

I den danske udgave af Content Inc. kan du møde flere danske startups, der med content marketing, vedholdenhed og fokus på en bestemt målgruppe har bygget sunde forretninger helt fra bunden. Selvom du ikke selv arbejder i en startup, kan eksemplerne give god inspiration til, hvordan content marketing kan skabe efterspørgsel.

 

Miild

Stjerner på Instagram, der lancerede verdens første certificerede, bæredygtige kosmetikprodukter.
Du har sikkert hørt klichéen om, at man må lide for skønheden. Det gjorde make-up artisten Tine Emilie Svendsen i hvert fald under sin uddannelse. Nys. Røde mærker. Problemer med at trække vejret. Det skyldtes hendes daglige kontakt med make-up – disse allergiske reaktioner kendte veninden Tanja Gregersen også til.

Så de satte sig et mål: De ville skabe verdens første allergivenlige og bæredygtige kosmetikprodukter.

Den rejse tog de brugerne med på gennem bloggen thisispure.dk, som blev forstærket med stort engagement på Instagram, hvor de i dag har rundet 37.000 følgere. Med regelmæssigt indhold, der fortæller om kosmetikbranchen, om de begrænsninger der er ved ikke at bruge nikkel og kobolt i kosmetikprodukter og så selvfølgelig skønhedstips, har de bygget tillid til målgruppen, mens produkterne blev udviklet. Og det virkede. De første produkter kom på gaden i 2017, og Miild måtte melde udsolgt hele fem gange.

Indhold og produktudvikling er gået hånd i hånd. I dag har Miild 18 medarbejdere, er til stede på endnu flere kanaler og meldte i foråret 2020 ud, at de havde solgt 40% af forretningen til Matas. Men kører stadig på som selvstændigt brand og forretningsenhed.

Salattøsen

Blev stor på Facebook og har solgt over 150.000 kogebøger.
Mette Løvbom er vild med salater. Hun lagde sin første salatopskrift på Facebook i 2013. Siden da har hun med Salattøsen opdyrket det område gennem en masse inspirerende indhold, som en rigtig content marketing startup bør gøre. I dag driver hun en sund forretning med populære kogebøger, fuldt besatte salatkurser, en webshop og 12 medarbejdere på lønningslisten.

Det hele startede som et hobbyprojekt efter at Mette bliver opfordret til at dele opskrifter på nettet. Hun oprettede en Facebook-side. Dagen efter havde hun 500 følgere. Og efter et halvt år, hvor hun løbende havde delt ud af sin passion for salater, havde hun 20.000 følgere. Der vidste hun, at Salattøsen havde ramt en niche med en stor efterspørgsel for inspiration, som ingen andre dækkede.

Fra det første Facebook-opslag til en egentlig indtægtskilde gik der 3 år. Men så kom der også tryk på. Hendes første kogebog blev et kæmpe hit. Siden er der kommet to kogebøger mere til, som totalt er solgt i over 150.000 eksemplarer.

Kernen i forretningen er det community, Salattøsen skaber. Og som gerne deltager på salatkurser og køber salatmerchandise i webshoppen. For en god indholdsiværksætter sørger for at skabe flere indtægtskilder undervejs.

 

Salattøsen er med i den nye udgave af Content Marketing Bogen
Salattøsen er blevet et internationalt anerkendt eksempel på indholdsiværksætteri og er også med i den seneste udgave af Content Marketing Bogen.

Slikhaar

Lancerede eget hairstyling-brand med over 2 mio. abonnenter på YouTube i ryggen.
Egentlig havde tvillingebrødrene Emil og Rasmus Vilain Albrechtsen allerede opsat en webshop med hårprodukter. Men de manglede en måde at skille sig ud på. En kreativ vinkel. De begyndte at lege med video og lægge det op YouTube kanalen, Slikhaar TV – og så tog det fart.

Det var i de tidlige YouTube-dage, hvor visninger blev foræret og konkurrencen var lav. Emil og Rasmus indså tidligt, at det også havde potentiale som søgemaskine. Så de fik endnu flere abonnenter ved at lave videoer, der rankede på søgninger som ”Cristiano Ronaldo haircut”. Og de tog abonnenterne med i processen ved at spørge efter ideer i kommentaren. Et community var skabt.

Og det community kom fra lande i alle verdensdele og købte produkter på slikhaarshop.com. Efter et stort brand havde brændt dem af, besluttede brødrene sig for at gøre alvor af en drøm om at udvikle deres eget hairstyling brand. Det blev til produktserien byVilain og efter de lagde det på webshoppen femdoblede de omsætningen.

I dag er vækstkurverne mere normaliserede, men Slikhaar kører en stærk online forretning, hvor langt størstedelen af salget kommer fra udlandet. De over 2,1 millioner YouTube abonnenter har skabt basen for den forretning.

Emil Villain Albrechtsen er med i Content Inc.
Emil Villain Albrechtsen stiftede sammen med sin bror Slikhaar, som er et vaskeægte content marketing startup med over 2,1 mio. abonnenter på YouTube og en sund forretning.

Danske startups har gode forudsætninger

Eksemplerne viser, at danske virksomheder har mindste lige så gode forudsætninger for at starte en indholdsbaseret forretning, som nichevirksomheder på de store markeder. Men det kræver et benhårdt fokus på et bestemt område, en jernvilje til at blive ved med at udgive indhold på få kanaler og ikke mindst tålmodighed til at holde det kørende, selvom udsigterne til at få indtægter kan være meget fjerne.

Content Inc. er spækket med eksempler fra hele verden, indeholder en trin-for-trin model og giver motivation til at komme i gang – eller holde dampen oppe, hvis du allerede er i gang med dit content marketing startup. Du kan læse mere på bogens website og ellers er det bare at søge på ”Content Inc.” i den app, hvor du plejer at streame lydbøger.