Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

5 spørgsmål som både spædbarnsforældre og content marketing strateger stiller sig selv

12. november 2013 by Joakim Ditlev 7 Comments

At eksekvere en content marketing strategi minder på mange måder om at få en baby. Forud går en masse forberedelser, og så en dag sker forløsningen. Nu er det alvor. Content marketing strategien skal plejes som en nyfødt og have ny næring.

Plop! Der kom en lille ny til verden. Den er lidt, som du havde forestillet dig og så alligevel ikke. Du ændrer vaner, du giver mere end du tager, du taler ikke længere om dig selv…

Var det content marketing strategien eller den nyfødte, der blev omtalt der? Begge dele, faktisk!

Her får du fem spørgsmål, som både nybagte spædbarnsforældre og content marketing strateger stiller sig selv:

Hvorfor er der ikke flere, der synes om min baby?

Content marketing strategier og babyer har fællestrækNår baby er født, kommer alle du kender og siger ”neeej, hvor fin” og ”tillykke!” Det første billede af den lille ny på Facebook, sætter ny kommunerekord i antal likes. Så lægger nyhedens interesse sig, og de lange vågne nætter sætter ind. Ungen vil ikke sove, og nuttede billeder bliver erstattet med opdateringer som: ”Har barnet mon kolik?” Det synes knap så mange godt om.

Det kan være lidt den samme oplevelse at sætte en content marketing strategi i verden. Ved den første YouTube film eller blogindlæg står rygklappene og interessen i kø. Oftest fra kolleger og andre du har gode relationer med. Senere sætter det lange sejtræk ind, og du kan opleve forbigående fortvivlelse over, at du ikke når bredt nok ud og har overvurderet din målsætning. Men det går over, hvis du knokler på og leverer varen.

Hvorfor vil alle tale med mig?

For når du kommer ud med dit indhold de rigtige steder, har det samme effekt som at gå rundt med barnevognen i et butikscenter en onsdag formiddag. En pensioneret dagplejemor kommer umotiveret hen og snakker om og med junior. En ny situation – Du går rundt med et objekt, som samtalen kan fokusere på.

Den samme effekt opnår du ved en åben tilgang til din kommunikation – for eksempel gennem en virksomhedsblog. Uanset om det er barnevognen eller bloggen, har du sat scenen for, hvad emnet skal være. Med barnevognen får du uundgåelige spørgsmål om barnets alder og navn. På bloggen kan du sætte rammerne og filtrere den velmenende pølsesnak fra butikscenteret fra og fortælle om den faglige ekspertise, din virksomhed står inde for.

Er riskiks mon farlige i dag?

Spædbarnsforældre padler rundt i anbefalinger og velmenende råd. Den ene dag bliver riskiksen erklæret sundhedsskadelig, den næste dag fortæller din svigermor, at din autostol er lavet af børnearbejdere. Intentionen er der intet i vejen med. Men der er mange – ofte selvmodsigende – råd at forholde sig til. Så du går tit går i stå ved startstregen.

Spørger du til hvilke kanaler, du skal distribuere dit indhold på, får du omtrent lige så mange svar, som hvis du spørger mødregruppen om, hvilken slags babymad de kan anbefale. Den ene dag er email marketing død, den næste dag skal du lave en app.

Faktum er, at ingenting dør i marketing. De rigtige svar finder du ved at skumme hypen fra og prøve af, hvad der virker for dig. Både når det gælder valg af babymad og foretrukne kanaler til dit indhold.

Er det mon influenza eller nye tænder?

Baby hyler i en time. Du prøver sutten. Du prøver vuggen. Du mærker om der er nye tænder på vej. Du overvejer om hyleriet skyldes en snigende influenza… Til sidst finder du ud af, at baby bare var sulten.

Uanset om du har med spædbørn eller content marketing strategier at gøre, går du frem via trial-and-error metoden. Du laver indhold. Du spreder ordet. Du måler effekten. Du får en idé om, hvad der virker og forsøger med mere indhold i den retning.

Du kan læse dig til meget, men du lærer først rigtigt at arbejde med content marketing, når du selv prøver det af.

Hvornår holder baby op med at kræve og selv give noget tilbage?

Den første tid er krævende. Du giver og giver og ofrer alle dine vågne timer. Men hvad får du igen udover gråd og brugte bleer? Babyen lever de første måneder helt nede i bunden af behovspyramiden.

Efter nogle måneder kommer det første smil, pludren og andre små tegn, der bekræfter dig i, at din indsats er det hele værd. Det kan ikke sammenlignes med det første lead fra en vellykket content marketing strategi, men forvent den samme tidshorisont. Og forvent også at du får endnu mere ud af din indsats, jo mere tid du investerer.

Har du brug for en jordemoder eller en sundhedsplejerske til din content marketing strategi, er du velkommen til at kontakte mig.

Hvilke andre marketingstrategiske spørgsmål har du stillet?

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook10
LinkedIn4

Filed Under: Strategi Tagged With: blog, content marketing, Facebook, indhold strategi, kanaler, sociale medier

Comments

  1. Christina says

    13. november 2013 at 07:45

    Hej Joakim
    Sjov sammenligning, men meget rammende. Rigtig nok, man er ikke “bare” forældre eller ekspert i content marketing, fordi man har “barslet”. Det er i begge tilfælde, fordi man gør det og det kræver også “fingrene – i skidtet” for at blive i den metafor med spædbørn:-) Og så er det en konstant og on-going proces, med glæder og bekymringer!

    Svar
  2. Tina Woods says

    13. november 2013 at 08:51

    Skønt indlæg Joakim… Du har virkelig ret! Bedst som man tror, man ved, hvordan det hele fungerer bedst – så begynder baby at græde over noget, man ikke helt kan finde ud af… Men det går jo over igen.

    KH Tina

    (Mor til 2 drenge som er for gamle til, at jeg rigtigt kan huske, hvor slemt det var engang 😉 Nu nyder jeg dem på en helt anden måde – og får en masse god energi tilbage.

    Svar
  3. Louise Lamberth says

    13. november 2013 at 09:01

    Sjov ide, og jeg læste hele indlægget, men også for at finde ud af, hvem du egentlig er, og hvad du kan. Måske var det en ide at gøre det lidt mere tydeligt næste gang og linke ind til en nærmere beskrivelse af dine ydelser?:)

    Svar
    • Joakim Ditlev says

      13. november 2013 at 12:34

      Tak for rosen, Louise.
      Jeg vil gerne udfordre dig lidt på dit forslag: Jeg mener ikke, et indlæg som dette har til formål at sælge mine ydelser. Det skal vække din nysgerrighed og bygge tillid til dig og andre læsere. Jeg tror på, at du og andre er smarte nok til selv at finde frem til det, når behovet er der. Du har i hvert fald lige bevist at det virkede og nu har vi allerede en relation at bygge videre på 🙂

      “The best marketing doesn’t feel like marketing,” Tom Fishburne

      Svar
  4. Joakim Ditlev says

    13. november 2013 at 12:27

    Tak for kommentarerne, Tina og Christina. Jeg tænkte at dette indlæg havde goder chancer for at ramme et par husmødre som jer 🙂 Godt at høre, at I kan følge tankerne.

    Svar
  5. Birgitte says

    20. november 2013 at 10:18

    Virkelig fedt indlæg Joakim, tak for både god viden og et smil i mundvigen 🙂

    Svar
    • Joakim Ditlev says

      28. november 2013 at 19:42

      Mange tak, Birgitte.

      Svar

Skriv et svar til Louise Lamberth Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (52)
  • Debat (24)
  • Distribuere indhold (23)
  • Effektiv content marketing (26)
  • Inspiration (40)
  • Nyheder og events (22)
  • Strategi (27)

Seneste Indlæg

  • Snart skal du udskifte Google Analytics – tænk over disse ting først!
  • 3 skarpe content marketing startups du skal kende
  • Derfor har du brug for en kernefortælling
  • Derfor har timingen til content marketing aldrig været bedre end nu
  • Gør som Netflix og træf valget for dit publikum

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter