Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

Curators of Sweden vinder Cannes Lions

26. juni 2012 by Joakim Ditlev Leave a Comment

Under sidste uges Cannes Lions – der populært kaldes “VM i reklame” – blev der uddelt Cannes Lions Awards i 18 kategorier. En af de mest interessante er Cyber Lions, hvor et særdeles demokratisk PR-fremstød fra svenskerne har givet brandet ”Sweden” frie tøjler på Twitter. Læs med!

Curators of SwedenHvem ejer en nations brand? Det spørgsmål stillede Visit Sweden og Svenska Institutet sig, så de startede Curators of Sweden, som de kalder verdens mest demokratiske Twitter konto, @Sweden. Hver uge får en ny svensker kontrollen over Twitter-kontoen og er dermed Sveriges officielle stemme, der deler stort og småt om svenske søer eller Stockholms natteliv og svarer på resten af verdens spørgsmål. På den måde fungerer Twitter-kontoen som borgernes content curation for alle, som interesserer sig for Sverige. Ucensureret og transparent!

Resultater fra Curators of Sweden

Curators of Sweden startede i december og må siges at være en alternativ form for Twitter marketing med succes. Twitter-kontoen har over 65.000 followers og har skabt PR-værdi for knap 20 millioner dollars. Det har juryen i Cannes bidt mærke i, og med de resultater i ryggen vandt projektet i sidste uge Cannes Lions i kategorien Cyber Lions.

Udover at have skabt en masse goodwill til det svenske broderfolk gennem massiv medieomtale, har mindst 30 andre lande og byer også taget idéen til sig. Curators of Sweden har startet fænomenet Rotation Curation, som er de sociale mediers svar på åben mikrofon.

Videoen her fortæller ret præcist, hvordan Curators of Sweden fungerer.

Risiko når borgerne ejer brandet

Risiko ved borger-brand på TwitterHvad videoen undlader at fortælle er at fuld åbenhed kan være svært at styre. Det fandt de ud af tidligere på måneden, da den 27-årige enlige mor – og efter eget udsagn ”lavt-uddannede” – Sonja Abrahamsson bestyrede kontoen og brillerede med en joke, der inkluderede ordene ”jew” og ”penis”. Inden længe havde hun rodet sig ud i en række tweets om jøder og nazister, som er Lars von Trier værdig. Det skabte kontrovers og kritik af projektet fra specielt amerikanske og israelske medier.

Her et par uger efter er stormen redet af, og mon ikke det er nødvendige skønhedspletter, når man vover at give al kontrol væk og lade borgerne eje brandet. Det er utrygt at slippe kontrollen, men når regnskabet skal gøres op, tror jeg at projektet kommer ud endnu mere styrket af at have skabt kontrovers uden at de ansvarlige parter har trukket i land eller begyndt at censurere. Den stil skaber succes på sociale medier.
Bra jobbat!

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook3
LinkedIn0

Filed Under: Nyheder og events Tagged With: branding, Cannes Lions, marketing resultater, reklame, sociale medier, Sverige, transparens, twitter

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (49)
  • Debat (24)
  • Distribuere indhold (23)
  • Effektiv content marketing (23)
  • Inspiration (40)
  • Nyheder og events (22)
  • Strategi (26)

Seneste Indlæg

  • Hvad er forskellen på målgrupper og publikum?
  • Sådan får du en strømlinet sales funnel ved hjælp af indhold
  • Du. Skal. Eksperimentere. Erfaringer efter 10 år med content marketing.
  • 10 tips til at genbruge indhold, så det lever længere og gør dit publikum gladere
  • Hvad er et content map og hvordan bruger du det til at hjælpe kunden helt i mål?

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter