Hvem vil ikke gerne ligge nummer 1 på Google? Lukrativt men bestemt ikke nemt. Efterhånden som vi bliver bedre til at lave specifikke søgninger, får du bedre muligheder for at opnå topplaceringer med målrettede søgeord i den lange hale. Læs mere om sofistikeret adfærd på søgemaskiner, og hvordan du kan opnå placeringer på søgemaskiner ved at målrette indhold i den rigtige ende af halen. Den ene søgemaskineekspert spørger den anden: ”Ved du, hvor det bedste sted er at gemme et lig af vejen?” ”Nej” ”På side 2 på Google…” Denne joke florerede for nylig og er sjov, fordi den er sand. Under 2% af alle klik i søgeresultater på Google ender med, at brugeren klikker sig videre fra side 2, skriver SearchEngineWatch. Så i stedet for at kæmpe for at komme op på side ligesom alle dine konkurrenter, kan det måske svare sig at tage fat i den lange ende af halen. Den ende har færre søgeresultater og er derfor lettere at opnå gode søgeresultater på, der giver mere målrettet trafik. ”Den lange hale” er et fordansket begreb taget fra Chris Anderson’s bog ”The Long Tail”, og noget af det nærmeste man kommer en grundbog i online marketing og internetøkonomi. Her fortæller han, hvordan online forretninger med minimale omkostninger til distribution og lagerplads, kan tilbyde et langt større udvalg af varer end tradtionelle butikker. Derfor har online mekanismer sin styrke i nicher frem for mainstream og belønner de målrettede budskaber frem for de generelle.
Søgninger i den lange hale bliver mere raffinerede
Nu leger vi, at du har et bageri. Søgeordet ”bager” er klart branchens mest eftertragtede ord at blive fundet på. Men i stedet for at kæmpe mod alle konkurrenterne, kan du sigte efter at blive fundet på kombinationer af flere søgeord, som ligger længere nede af halen. Det kunne være forespørgsler som ”hvilken creme bruger man i wienerbrød” eller ”åbningstider bager amager”. Vi er blevet gode til at bruge søgemaskiner og taster i gennemsnit 4,81 ord ind, når vi bruger en søgemaskine. Så kender du din målgruppe godt nok, kan du lave indhold, der giver svar på de spørgsmål som målgruppen har, når de søger. Forarbejdet handler om at finde relevante søgeord og producere indhold for hvert søgeord.
En krumme af othellolagkagen eller en plade fuld af hindbærsnitter?
Du kommer ikke udenom online medier og søgeord, når du skal bygge din indholdsstrategi. Men søgemaskiner er meget mere end bare Google. YouTube er verdens næststørste søgemaskine og værd at kigge nærmere på, hvis målgruppen eksisterer der. Og efter Facebook offentliggjorde Graph Search i sidste uge, skal de bestemt heller ikke udelades. Uanset hvad kræver det målrettet indhold og en klar taktik: Vælger du en fokuseret indsats på populære søgninger i den korte ende af halen eller går du efter en række mindre populære søgeord i den lange hale? En flot othellolagkage eller en plade fuld af hindbærsnitter? Risikoen for at din indsats kun resulterer i et par krummer er størst, hvis du går efter othellolagkagen. Content marketing og den lange hale går derimod godt i spænd, og hvis dit indhold er godt og relevant, vil du opleve at blive belønnet på søgemaskinerne. Men det tager tid. Hvad er dine erfaringer?
Hej Joakim
Fine betragtninger, omend jeg synes, du bør erstatte hindbærsnitteanalogien med en pladefuld blandende lækkerier. Den lange hale skulle jo gerne dække bredere end blot en anden slags kage.
Mvh Mikkel
Ps. Kan ikke kommentere i FF (navnefelt virker ikke). Blot til info.
Hej Joakim,
Den artikel fra SELND har helt sikkert trendet lidt og startet et par diskussioner. Jeg tror det er ret få danskere der oplever meget traffik fra long tail, tilgengæld gør de heller ikke noget for at fange den. Der er store muligheder i ret mange brancher – problemet for mange, tror jeg, er at det er et større arbejde at fange xxx søgeord frem for x antal søgeord 🙂
Tak for feedback og beklager teknisk bøvl med kommentareren. Den er i orden nu.
@Mikkel A, en god pointe med en blandet plade. Min oplevelse er at mange virksomheder også bliver lidt forfængelige, når det kommer til søgemaskineoptimering og man vil helst ranke på top søgeord som der er prestige i. Men du har helt ret og pladen med long tail søgeord skal være langt mere blandet.
@Mikkel, er helt enig. Et argument, som jeg ikke har været inde på her er, at long tail keywords ofte er mere specifikke og trafikken derfra konverterer derfor bedre. Men det kræver selvfølgelig at man måler på det.