4 eksempler på klassisk content marketing

Det er tid til et lille nostalgitrip. Vi skal kigge på klassisk content marketing. Så frem med smalfilmsapparatet og lad dig inspirere af disse 4 tudsegamle content marketing eksempler. Thi, indholdet var fremstillet med omhu og omtanke i hine tider.

eksempler på klassisk content marketing
Men hvorfor overhovedet bruge tid på content marketing eksempler fra det sidste årtusinde?

For det første fordi eksemplerne fortæller, hvad en langsigtet indsats kan føre med sig. Content marketing er per definition en disciplin, hvor man sår det ene år for at høste de næste. Flere af eksemplerne har udviklet sig over årtier, og du vil måske tænke ”Gud ja, det er da også rigtigt”, når du læser om dem.

For det andet fordi der måske sidder en bestemmende type i din organisation, som er gammel nok til at have været med til Tollundmandens konfirmation, og som blokerer for, at du kan sætte dine content marketing planer i gang. Et eksempel fra tiden da marketing var mindre kompliceret, kan måske hjælpe din mission og til at få overbevist chefen.

Nok snak. Lad os dykkee ned i de 4 klassiske content marketing eksempler.

1. Karolines Køkken kogebøgerne

Karolines kogebogArla, der dengang hed Mejeriforeningen, har arbejdet med indhold i Karolines Køkken siden 1962. I starten med opskrifter som løsblade, men fra 1972 satte de trumf på med den første af 8 kendte kogebøger, som er uddelt gratis og har fundet plads i de fleste danske husholdninger. Med Arlas egne ord: ”formidler kogebøgerne dansk madkultur”.

Hvad de færreste tænker over er, at alle opskrifter indeholder mejeriprodukter og det inspirerende indhold øger efterspørgslen. Her kan du læse mere om, hvilken rolle Karolines Køkken spiller i Arlas marketing.

 

2. The Furrow

klassisk content marketing fra John DeereI content marketing kredse bliver det ofte diskuteret om The Furrow (plovfuren) er verdens ældste eksempel på content marketing. Et kundemagasin til landmænd skabt af John Deere – du ved dem med de grønne traktorer. Første udgave kan dateres tilbage til 1895 og stod dengang ud fra mængden ved at fokusere på, hvordan landmænd kunne gøre brug af ny teknologi og maskiner.

I dag er The Furrow verdens største landbrugsmagasin med et oplag på over 1,5 million fordelt på 40 lande. Det startede bare med en vision om at skille sig ud fra datidens produktkataloger.

3. Tørsleffs syltebøger

Tilbage i den kulinariske verden finder vi Tørsleffs Husmoder Service, der kan dateres tilbage til 1938. Tørsleff producerer en række ingredienser, som er svære at undvære, når man eksempelvis skal sylte eller bage.Tørsleffs grønne syltebog For at hjælpe med råd og inspiration har Tørsleff udgivet en serie på seks bøger med masser af opskrifter og tips. Ifølge Tørsleff selv er der udgivet næsten 5 mio bøger, som med tiden er blevet opdateret og indeholder mere tidssvarende opskrifter.

Udover at bøgerne inspirerer til at bruge Tørsleffs produkter mere og styrker kundeloyaliteten, koster hver bog i omegnen af kr. 50. Om dette over 80-årige content marketing initiativ har været en god forretning for Tørsleff? Gang selv 50 kr. med 5 mio solgte bøger og læg relateret produktsalg oveni.

4. Guide Michelin

Vi skal sydpå og tilbage til år 1900. Automobilet er nyt, og hestevognen er stadig det foretrukne transportmiddel. Den franske dækproducent, Michelin, ville have det pænere borgerskab til at slide mere på deres dæk, så de opfinder Guide Michelin med nyttige oplysninger om tankstationer, tips til at skifte dæk eller pærer og en række forslag til udsøgte spisesteder i køreafstand fra Paris. Den originale Guide MichelinDen bliver uddelt gratis til alle bilejere. I 1930’erne introducerer Guide Michelin stjernerne og fokuserer mere på kulinariske oplevelser.

Resten af historien kender du, og i dag er dette klassiske content marketing eksempel blevet de-facto standarden for, hvordan verdens bedste restauranter bliver bedømt.

Det var de eksempler på klassisk content marketing, som jeg synes træder tydeligst frem. Har jeg overset nogen eller prioriteret forkert? Skyd gerne løs i kommentaren.

Oprindeligt udgivet oktober 2016. Senest opdateret juli 2021.