I de tidlige online marketing dage gjaldt det om at lave ”linkbait”. Med spændende indhold på din side kunne du få andre til at linke til dig og dermed rangere højere i søgeresultaterne. Det lyder ret content marketing-agtigt, så måske er content marketing bare en avanceret form for linkbait?
”Bait” betyder madding, og linkbaiting er et udtryk fra de glade SEO-velmagtsdage. Ved at lægge madding ud i form af indhold, som andre fik lyst til at linke til, kunne snedige webmastere indsamle links fra en masse forskellige kilder og på den måde vise Google, at deres website havde autoritet.
I dag er links overtaget af likes, og betydningen af indgående links til websites har noget mindre. Men linkbaiting består som teknik, og her er den beslægtet med content marketing.
I princippet er content marketing og linkbaiting to sider af samme sag: Find ud af hvad der interesserer dine kunder og lav så opsigtsvækkende indhold, som målgruppen bare må referere til.
Så når SEO-folket tuner ind på content marketing giver det god mening. I hvert fald når det kommer til at skabe opmærksomhed gennem indhold.
Linkbait egner sig til indhold i toppen af tragten
Men indhold, som fokuserer andre steder end i toppen af salgstragten, er en mangelvare, når det bliver udarbejdet af SEO-folk. At generere trafik og rangere på de rigtige søgeord er en SEO-mands spidskompetencer. Skal indholdet ramme længere nede i tragten eller understøtte længere købsprocesser, skal der mere til end linkbait-teknikker.
En veltrimmet content marketing strategi leverer indhold, der støtter op om alle faser i købsprocessen. Men de fleste starter i toppen af tragten. Det giver også mening – specielt hvis du sælger varer, som ikke kræver de store overvejelser.
Content marketing kræver konsistens
Linkbaiting og content marketing adskiller sig på et andet markant punkt. Content marketing kræver konsistens. Linkbaiting er oftest et one-hit-wonder, der sikrer en masse opmærksomhed på kort tid. Det kan være fint nok, hvis du er ude efter øjeblikkelig trafik. Men det solide bundtræk, som content marketing giver, når du kontinuerligt leverer indhold målrettet dine købere og over tid opbygger dit eget medie, findes ikke i kampagne-form. Her skal der knofedt og lange tidshorisonter til.
Og husk, at indhold kommer før SEO. Eller som Marcus Sheridan siger det:
SEO handler om at være en dygtig lærer og blive belønnet af Google.
Hvor mener du SEO og linkbaiting hører hjemme i content marketing landskabet?
Enig, linkbaiting-teknikker er for så vidt relevante nok i den fase, hvor vi skal fange folks opmærksomhed, men problemet er, at linkbait i sin natur bare handler om at komme til at ranke højt og så er lykken gjort. Det handler ikke så meget om, hvordan vi så kan bruge opmærksomheden til at påvirke købsadfærd og opbygge relationer, og hvis den del ikke bliver bygget på, så forsvinder idéen lidt.