Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

Lær hvad Facebook-brugere og alkoholikere har til fælles

10. november 2015 by Joakim Ditlev Leave a Comment

Det var da mærkeligt … Din seneste opdatering gav langt mindre reach og færre likes, end du regnede med. Du har mest lyst til at lukke app’en eller slette opdateringen.

Hvis du kan genkende den fornemmelse fra enten egne profiler eller sider du administrerer i dit job, er du ikke alene. Et enkelt like eller repost kan udløse vores hjerners belønningscentre.

Jeg har interviewet Anita Lykke Klausen, der har undersøgt sociale medier neurovidenskabeligt i sit speciale. Læs med og få en helt ny tilgang til at lave mere engagerende indhold på sociale medier.

En alkoholiker, en ludoman og en Facebook-bruger mødes på en bar …

Det lyder som indledningen på en dårlig vits, men teoretisk har de tre personer en væsentlig ting til fælles: Aktivitet på sociale medier er stimulerende på linje med spil eller alkohol. Likes, kommentarer eller andre former for anerkendelse på sociale medier stimulerer vores belønningscentre. Bliver vi overstimulerede leder det til afhængighed. Om nogle af os kan blive så overstimulerede, at det kan diagnosticeres som “SoMe-holiker” er tvivlsomt. Og det er under alle omstændigheder mindre farligt end alkohol. Men det er de samme mekanismer i hjernen, der er i gang.

Hæld mere dopamin på

Anita har undersøgt sociale medier neurovidenskabeligt i sit speciale, Det Sociale Fix, der netop selv er blevet belønnet med et 12-tal. Rent teknisk sker der følgende i vores hjerner, når vi distribuerer indhold på sociale medier.

dopamin bliver udløst når vi får en belønningEt simpelt like er en anerkendende interaktion, som udløser signalstoffet dopamin i hjernen. Det kan ske i forskellige grader og jo mere uventet desto stærkere effekt. Hvis der er særligt mange eller en kendt person, der kommenterer på dit indhold på sociale medier, vil der blive udskilt mere dopamin. Fordi anerkendelsen er større.

Brands bør belønne brugerne

Men hvordan kan du bruge den indsigt, når du sidder som community manager eller online ansvarlig med et brand i ryggen?

Svaret er selv at belønne brugerne. Det kan være, når brugeren nærmer sig deres mål. Det kræver, at du ved, hvorfor brugerne opsøger dig i første omgang.

Anita fremhæver Yelp som eksempel. Her får brugerne medaljer ved første indtjekning eller den første anmeldelse af en restaurant. Altså en symbolsk belønning, som er skabt for at motivere brugerne til at bruge platformen endnu mere. Ved at motivere og belønne undervejs kan du fastholde brugerens opmærksomhed.

Skab følelsesmæssige forbindelser

Når du har opnået at motivere og belønne er næste step at opbygge en følelsesmæssig forbindelse til brandet. Formålet er at opbygge troværdighed. Det kan eksempelvis være, at du fremhæver en bestemt følger i flokken ved at tagge personen, reposter et af personens billeder eller tilbyder en Twitter eller Instagram takeover.

Taylor Swift er skoleeksemplet på, hvordan det skal gøres.

Neurovidenskab, belønningscentre og dopamin er stof, der kræver en ekstra kop kaffe at skylle ned. Så skænk op og lyt til interviewet med Anita – så lover jeg, at du har postet din sidste kattekilling.

Skriv gerne i kommentaren, hvis du undrer dig over noget. Anita er med på en lytter på alle dopamin-relaterede input.

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook11
LinkedIn12

Filed Under: Distribuere indhold

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (44)
  • Debat (20)
  • Distribuere indhold (19)
  • Effektiv content marketing (24)
  • Inspiration (31)
  • Nyheder og events (21)
  • Strategi (16)

Seneste Indlæg

  • Content marketing og SEO: 3 ting du skal stille skarpt på i 2022
  • Snart skal du udskifte Google Analytics – tænk over disse ting først!
  • 3 skarpe content marketing startups du skal kende
  • Derfor har du brug for en kernefortælling
  • Derfor har timingen til content marketing aldrig været bedre end nu

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter