Hvad er forskellen på målgrupper og publikum?

Hvem henvender du dig til med dine budskaber eller tilbud? At definere målgrupper er helt centralt i markedsføring. Men at anvende målgrupper kan give udfordringer, når du arbejder med content marketing – her giver det ofte mere mening at tale om publikum. Hvad forskellen er på målgrupper og publikum, bliver du klogere på her.


Kend forskellen på publikum og målgrupper
Målgrupper kender du sikkert alt til, når du arbejder med marketing. Hvis du skal annoncere – digitalt eller analogt – vil du gerne nå ud til en bestemt målgruppe med et bestemt budskab. Det kan være din målgruppe har fået mærkatet “spædbørnsmødre”, “det grå guld”, “tweens” eller andet, der gør det nemt at afkode og sætte nogle demografiske variable på. Spædbørnsmødre – så kender du allerede aldersintervallerne, og herfra kan du zoome yderligere ind på bopæl, husstandsindkomst og andet, hvor du kan segmentere ud fra en tese om, at nogle i målgruppen er i markedet for dine produkter.

Udfordringen er, at du ikke aner, om de er interesserede. At arbejde med målgrupper ved at indsnævre på datapunkter som alder, køn og demografi er et levn fra massekommunikationens tidsalder, hvor det var muligt at nå ud til alle på nogle få medier. I dag hvor mediebilledet er eksploderet, og hvor din virksomhed kan være det foretrukne medie for kunderne, giver det mening at skelne mellem målgrupper og publikum.

 

Du ejer ikke dit publikum

Den største forskel er, at målgruppen er noget du definerer. Den enkelte person ved ikke, om han eller hun er en del af din målgruppe og er sandsynligvis også temmelig ligeglad. Men det er modsat, hvis vedkommende er en del af dit publikum. Hver publikummer beslutter selv, om den vil være en del af publikum. Du ejer ikke dit publikum, som Jeff Rohrs så klart beskriver det. Dit publikum er en dynamisk størrelse, som afhænger af dit brands evne til at gøre sig interessant og tale til deres behov.

Den enkelte person kan godt både være en del af din målgruppe og dit publikum. Hvilket er optimalt, da content marketing gerne skulle lede til, at der bliver skabt efterspørgsel og solgt nogle varer. Men hvis du udelukkende arbejder med målgrupper, risikerer du at miste fokus på, hvorfor dit brand er værd at følge.

Det er bedst, når en person både er blandt publikum, i din målgruppe og udviser købsinteresse

Et publikum er også mere bestemt af en situation end af demografien. Tilbage til spædbørnsmødrene. Her vil en overordnet situation hos publikum være, at livet er ved at ændre sig radikalt og at publikum er ved at få overblik og finde inspiration til alt det udstyr, møbler og hjælpemidler, som det medfører at blive forældre. Hvis du arbejder for et barnevogns-brand, vil du bruge denne situation som afsæt til at levere værdi på egne medier.

Men du behøver ikke låse dig fast på at målgruppen er kvinder i aldersgruppen 20-40 år. Det kunne jo være at far eller mormor står for at researche til den nye barnevogn. Dem er du mere relevant for, hvis du prioriterer publikums situation over dine produkters målgruppe.

 

Forvirring på sociale medier

Nuancerne på målgrupper og publikum kan være svære at få øje på. Det hænger sikkert sammen med, at sociale medier blander begreberne. Hvis du eksempelvis annoncerer på Facebook eller LinkedIn, skal du oprette et såkaldt “audience” – som direkte oversat er et publikum. Men det er dybest set en indsnævring af din målgruppe ud fra de data, som det sociale medie har om deres demografi og adfærd. Et lookalike audience, som Facebook antager har mest tilfælles med dine følgere, er ikke en del af dit publikum. Det kan nogle af dem måske blive, hvis dit indhold er relevant for dem og de vælger at følge dig. Men i udgangspunktet er de stadig bare en målgruppe.

Målgrupper er praktiske og lette at arbejde med, for det gør verden mere simpel. I Binge Marketing kalder Carlijn Postma målgrupper for selviske. Det er brandets beslutning, hvem der er i målgruppen.

Så når du hører spørgsmålet: ”Hvem er målgruppen for det indhold, du er ved at planlægge?” er det med at være på vagt. Det kan let ryge over i fokus på egne produkter og egenskaber.

I content marketing bør spørgsmålet lyde: Hvilken situation befinder publikum sig i, og hvordan kan vi blive relevante med vores indhold – og forhåbentligt også med vores produkter på et senere tidspunkt?