Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

10 gode råd til en holdbar content strategi

26. juli 2011 by Joakim Ditlev Leave a Comment

Overvejer du content marketing som den bærende overligger i dit marketing mix? Herligt – Det lyder som et godt valg på den lange bane. Inden du springer ud i en serie blog posts eller investerer i videoudstyr, bør du kigge indad først. En god content strategi er nøglen til at lykkes med content marketing. Når du bygger indhold skal alle stakeholders være med på idéen og teamet skal forstå, hvem I kommunikerer til, hvad indholdet skal kommunikere og ikke mindst: Hvad er virksomhedens målsætning ? Her har du 10 gode råd til at bygge en holdbar content strategi.

Lad os starte med et obligatorisk spørgsmål: Hvad er en content strategi i grunden? Man kan kalde det en plan for at lave, publicere, håndtere og distribuere brugbart indhold. En god content strategi indeholder overvejelser om. hvilket indhold der er værd at distribuere og hvorfor du overhovedet publicerer dit indhold: forventer du at forbedre brand awareness? Vil du have flere nye kunder? Eller publicerer du en bestemt type indhold for at øge kundetilfredsheden? Med en content strategi har du svaret, inden du laver indholdet.

Hvorfor behøver jeg en content strategi?

Uanset om din virksomhed producerer gummistøvler eller højtalere er en ting sikkert? Flertallet af dine kunder undersøger på nettet før de køber. Er du i B2C tjekker forbrugerne priser – de læser anmeldelser af dine varer og din service og sammenligner med dine konkurrenter. I B2B undersøger kunderne, hvordan dine produkter kan hjælpe dem til at minimere risici og øge omsætningen. Derfor bør dit indhold understøtte adfærden, så dine kunder nemt kan finde relevant og ofte opdateret indhold.
Gode råd marketing content strategi
Her er 10 gode råd til at bygge relevant indhold i dit marketing mix:

  1. Din content strategi skal defineres ud fra virksomhedens målsætninger – hvis du er i tvivl så spørg og spørg igen til du og alle på holdet er klar over hvad virksomhedens målsætning er. Det kunne ske, at den var rusten eller tvetydig, og uden klare målsætninger er det meget svært at lykkes med content marketing.
  2. Dit indhold skal fokusere på kundens udfordringer – du fejler, hvis du kun fortæller om din egen virksomhed eller services.
  3. Giv dit website et serviceeftersyn – hvis du laver god content marketing vil du opleve flere besøgende på dit website. Måske er du endda afhængig af at generere leads eller lever direkte af online salg? Sørg for at du ikke skuffer de nye potentielle kunder ved at luge ud i synlige fejl på dit website. Derudover er det også vigtigt at messaging hænger sammen, så dine produkter eller tjenester tilbyder sig som et svar på dine kunders udfordringer.
  4. Hav styr på dine personas – jo mere avancerede og dyrere dine produkter er, desto flere personer er inde over salgsprocessen. Sørg for at kende alle dine buyer personas, og gør det klart for alle der er involveret i at lave eller distribuere indhold, hvem I helt præcist taler til.
  5. ”Less is more” når du bygger content strategi– fokuser på nogle få indholdstyper og gør dit bedste. Du kan ikke mestre samtlige sociale medier og indholdstyper, men du kan udvælge nogle relevante kanaler og fokusere på dem.
  6. Skær gennem marketing buzz – det nytter ikke noget at lancere dyre, brandede apps til smartphones, hvis din primære målgruppe stadig holder sig til fagblade som vigtigste nyhedskilde. Sørg for at mediet er i øjenhøjde med dine målgrupper, og er du i tvivl, så spørg dine kunder, hvilke medier de bruger.
  7. Lad indholdet definere arkitekturen på virksomhedens website – ikke omvendt. Men først en advarsel: At diktere indholdsstrategi på et website, kan være som at dyppe armen i marmelade og stikke den ind i en myretue. Et website rummer ofte en masse hensyn og kæpheste fra forskellige interessenter, så træd varsomt og følg næste råd:
  8. Start ud med overset indhold, der har meget potentiale – hvis content marketing er et nyt område for virksomheden, har du brug for nogle lette sejre til at beholde opbakningen og holde fast i content strategien. Udvælg nolge områder, der typisk er overset og som giver muligheder for øget kunde-dialog. Hjælpe-sektioner eller FAQs på websites kan være et godt sted at starte.
  9. Acceptér at det tager tid at eksekvere en god content strategi – og endnu længere tid før virksomheden ser resultater. Sæt derfor realistiske forventninger, vær konsistent og kommunikér planer og forventninger ud til alle interessenter virksomheden.
  10. En god content strategi er som en buffét – mulighederne er rigelige, men kunsten ligger i at begrænse sig og vælge det indhold, som dine kunder bedst kan tænke sig.

Hvis du vil lære mere om content strategier, er Brain Traffic en rigtig god ressource. Og måske har du allerede erfaringer du vil dele om content strategier? Kommentaren er åben.

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook0
LinkedIn0

Filed Under: Strategi Tagged With: B2B marketing, B2C marketing, content strategi, indhold strategi, kundefokus, kvalitetsindhold, målsætning, marketing buzz, marketing mix, persona

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (44)
  • Debat (20)
  • Distribuere indhold (19)
  • Effektiv content marketing (24)
  • Inspiration (31)
  • Nyheder og events (21)
  • Strategi (16)

Seneste Indlæg

  • Content marketing og SEO: 3 ting du skal stille skarpt på i 2022
  • Snart skal du udskifte Google Analytics – tænk over disse ting først!
  • 3 skarpe content marketing startups du skal kende
  • Derfor har du brug for en kernefortælling
  • Derfor har timingen til content marketing aldrig været bedre end nu

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter