Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

Sådan sikrer du at indholdet bliver leveret hver gang

8. oktober 2013 by Joakim Ditlev 1 Comment

Hvordan får man 20-årige studerende til at overholde deadlines og levere indhold? Svaret på det spørgsmål har Studieby Holstebro fundet. De har et ambassadørkorps af studerende, der fortæller historier i ord og billeder – og det kommer ud til tiden. Læs hvordan historierne tiltrækker nye studerende til byen og få gode råd til, hvordan du kan sikre at deadlines bliver overholdt.

Holstebro er ikke just kendt for at være en pulserende studieby. Indtil 2012 formidlede Holstebro Kommune om mulighederne for studerende på traditionel vis på bl.a. messer, print og på en statisk hjemmeside, som listede uddannelser, steder at gå i byen, m.v.. Med andre ord: Hjemmesiden trængte til fornyelse, og budskabet om mulighederne for at studere i Holstebro skulle trænge klarere igennem.

Så i samarbejde med Seismonaut har Holstebro Kommune søsat projektet Studieby Holstebro, som arbejder med en online distribueret tilstedeværelse på både web, Facebook og YouTube. Gennem historier fra nuværende studerende kan andre danne sig et bedre indtryk af studielivet og – forhåbentligt – ende med selv at læse på en videregående uddannelse i Holstebro, frem for at de rejser til en af de større byer.

Fire studerende fortæller deres historier

Og hvem er bedre til at fortælle historier om studielivet end de studerende selv? Til at levere indholdet har Studieby Holstebro ambassadørerne Martin, Vicki, Jesper og Asbjørn. Deres studiejob er at fortælle historierne om studielivet i Holstebro i ord og billeder. Ambassadørerne er blevet trænet i at skrive fængende blogindlæg og lave videoreportager, inden de blev sluppet løs.
Studieby Holstebro - fortællinger fra studerende

Hos Holstebro Kommune sidder kommunikationsmedarbejderen Julie Andersen, som koordinerer, finpudser og publicerer indholdet. Hun arrangerer også redaktionsmøder(!), for hele processen bliver kørt som en redaktion med temaer, faste deadlines og styring af indholdet, så det er i overensstemmelse med den strategi Studieby Holstebro har.

Uden indholdskalender – intet indhold

Et centralt værktøj i Julies arbejde er indholdskalenderen. Her kan hun få overblikket over, hvilke historier der skal leveres og af hvem, samt hvordan og hvornår det nye indhold skal distribueres på web, YouTube og Facebook. Indholdskalenderen bliver et styringsredskab, så der hele tiden kommer friskt indhold.

Hos Seismonaut, der har udtænkt idéen og fastholdelsesstrategien bag Studieby Holstebro, peger de på organiseringen som en afgørende faktor, hvis man skal have flere personer til at levere indhold. Det gælder uanset om det er studerende eller medarbejdere, der leverer indholdet.

Lisa Ingemann fra Seismonaut og projektleder på Studieby Holstebro giver dette gode råd til andre, der vil lave indhold:

”Forhold jer aktivt til organiseringen! Der skal være en person til at drive processen fremad. Blandt de personer der leverer indholdet er det vigtigt at tale sammen på kryds og tværs for at sætte det på dagsordenen og synliggøre arbejdet med at producere indhold i virksomheden. Så sørg for at sætte tid af til det. Det handler om at finde en måde, der fungerer, og det må gerne være lavpraktisk. Hvis medarbejderne ikke selv har tid til at skrive artikler, så få eksempelvis en dygtig studentermedhjælper med flair for at formidle til at lave et interview af medarbejderen eller chefen og finpuds det.”

Måler på engagement og awareness

En kommunikationsmedarbejder og fire studerende er ansat til at levere indhold. Det må da koste en del?
Midlerne til at drive Studieby Holstebro finder kommunen bl.a. fra messeaktiviteterne. Det fornemste mål er at tiltrække flere studerende til byen, men det er tæt på umuligt at måle den direkte afledte effekt, uanset om indsatsen bliver lagt på messeaktiviteter eller digitalt indhold.

Derfor er målet med Studieby Holstebro defineret som imageopbygning. På siden linker de ud til byens uddannelsesinstitutioner, og så er det op til dem at konvertere den kvalificerede trafik.

Studieby Holstebro holder dog et vågent øje på de parametre, som deres indhold påvirker direkte. Her er Google Analytics, YouTube Analytics og Facebook Insights vigtige redskaber til at benchmarke. Specielt Facebook Insights giver gode indikationer, om at de er på rette vej.

Hvis du har spørgsmål til, Studieby Holstebros fastholdelsesstrategi og indhold, er du velkommen til at skrive en kommentar.

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook13
LinkedIn1

Filed Under: Inspiration Tagged With: brugerskabt indhold, Facebook, indholdsplan, udgivelsesfrekvens, YouTube

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (49)
  • Debat (24)
  • Distribuere indhold (23)
  • Effektiv content marketing (23)
  • Inspiration (40)
  • Nyheder og events (22)
  • Strategi (26)

Seneste Indlæg

  • Hvad er forskellen på målgrupper og publikum?
  • Sådan får du en strømlinet sales funnel ved hjælp af indhold
  • Du. Skal. Eksperimentere. Erfaringer efter 10 år med content marketing.
  • 10 tips til at genbruge indhold, så det lever længere og gør dit publikum gladere
  • Hvad er et content map og hvordan bruger du det til at hjælpe kunden helt i mål?

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter