Influencer marketing er stadig hot. OL i Rio bød på en masse interessante samarbejdsformer, hvor medier eller brands brugte topatleter eller stjerner fra sociale medier i kampen om opmærksomhed. Er du i gang med content marketing, men rækker budgettet ikke til at sende et filmhold til Rio, kan du sikkert lære af disse simple influencer marketing hacks, så dit indhold bliver set af de rigtige personer.
Lad os starte med at få lidt vægt bag den indledende påstand. Influencer marketing er en stor ting – På verdensplan forventer 84% af alle marketing professionelle at anvende influencer marketing i 2016. Mange af dem har været i gang i Rio, der bød på mange spektakulære eksempler på influencer marketing.
Millionerne ruller på influencer marketing i Rio
Google havde eksempelvis hyret 15 af klodens mest populære YouTube-stjerner til at komme til Rio og producere video fra og om olympiaden. Naturligvis med det formål at få det yngre publikum væk fra Facebook, Snapchat og Instagram, så de kan bruge deres opmærksomhed på YouTube i stedet.
Også tv-netværket NBC har influencers med til OL. Når de har betalt 12 mia USD for tv-rettighederne til dette og kommende olympiader, er det en smal sag at lægge 100 mio. dollars oveni for at lokke flere yngre seere til. En af de influencers NBC har allieret sig med, er den tyske DJ Flula, som interviewer Michael Phelps og andre olympiske sportsstjerner.
Du kender ikke DJ Flula? Det gjorde jeg heller ikke, men fyren har såmænd 800.000 følgere på YouTube og laver nogle temmelig sorte indslag.
Jeg går ikke ud fra, at dit marketingbudget rækker til at sende en håndfuld YouTube stjerner til Rio. Men der er bestemt også billigere alternativer til at ride med på bølgen. Hele pointen med influencer marketing er at få omtale af personer, som din målgruppe lytter til. Derfor kan det også sagtens tænkes ind i B2B marketing.
Her er et par influencer marketing hacks, der er baseret på godt indhold og som ikke koster en halv olympiade:
1. Lad influencers overtage dine sociale medier
I et account takeover giver du periodisk adgang til at andre poster fra dine sociale profiler. Det kan være udvalgte kunder, der en enkelt dag får lov til at poste fra din virksomheds Instagram profil. Er du arrangør af events kan du gøre det samme ved at lade speakere enkeltvis overtage din Twitter konto eller skuespillere eller bands overtage din side på Facebook eller Snapchat.
Account takeovers på sociale medier er en effektiv måde at skabe variation i indholdet og engagere publikum gennem influencers. Det kræver koordinering og at du har styr på din indholdskalender. Og så at du tør og må slippe kontrollen.
2. Stil et simpelt spørgsmål til de skarpeste i branchen
Kan du lynhurtigt opremse navnene på 10 betydningsfulde meningsdannere i dit netværk? Hvor stor en effekt tror du det vil kunne skabe, hvis de delte dit indhold? Det kan du få dem til, hvis du gør det let for dem og de selv får noget ud af det. Ved at lade influencers skinne i et stykke indhold sammen med andre øger du chancen for at de vil dele indholdet – og det blåstempler din virksomhed som afsender.
Det kan du eksempelvis gøre ved at lave en e-bog med trends for branchen i 2017. Du kontakter de 10 meningsdannere fra listen, beskriver idéen og beder om deres input. Det samler du sammen med billeder og bios i en lækker e-bog, som er frit tilgængelig. Gør du dig umage har du indhold, som øger din reach på sociale medier dramatisk. Det tager ofte ikke længere tid, men kan give meget mere power i content marketing, når de medvirkende bidrager med at dele.
3. Interviews med influencers
Du kan også gå journalistisk til værks og lave klassiske interviews med dine influencers. Hvis en influencer for en halv times interview kan nå ud til nye målgrupper og få et link til sit site, er selv de store stjerner ofte hjælpsomme. Det kræver dog, at din kanal er vedligeholdt og velbesøgt. En dansk virksomhed, som har held med at få internationale influencers til at medvirke er Sleeknote. I deres serie Inside Ecommerce giver nogle store navne som Neil Patel og Andy Crestodina gode råd til e-handelsfolket.
Jeg håber disse influencer marketing hacks kan flytte dit indhold op på sejrsskamlen og nå ud til den rigtige målgruppe. Skriv gerne hvis du har andre gode eksempler og hacks.