Er du på vej ud af startblokken? Eller sætter sålen sig fast i belægningen, fordi du har for høje krav til det indhold du skal publicere? Planlægning er godt, når du laver content marketing, men herefter gælder det om at komme i gang og droppe de fine fornemmelser. Læs hvorfor.
Når du laver content marketing, er det altid en fordel at tænke sig lidt om først. Det gælder også selvom du sidder i en mindre virksomhed med kort vej fra tanke til handling. Sammenhængen mellem antal medarbejdere og hvor meget hårene stritter, når ordet ”strategi” bliver nævnt i et mødelokale, er omvendt proportionel. For mange mindre virksomheder skal bare i gang – strategier er dyrt og dumt tidsspilde.
Skriv dine planer ned
I den modsatte ende af skalaen er virksomheder, der bruger lang tid på at planlægge, udforme og formidle deres content marketing strategi. Oftest større virksomheder hvor medarbejderne har behov for at gardere sig og opstille scenarier, hvis satsningen på content marketing ikke giver de ventede resultater. Det betyder ofte at virksomheden sætter for høje ambitioner, og ikke får produktion og distribution af content i gear.
Du behøver ikke kalde det en strategi og lave guldrandede slides til næste månedsmøde. Men en eller anden form for dokumentation for dine kommende content marketing aktiviteter er altid en god idé. Også selvom du sidder med det hele selv: Hvem er det du henvender dig til, og hvad er formålet i det hele taget? Skriver du det ned, holder du dig på sporet.
Præstationsangst + resultatsiver = fine fornemmelser
Herefter handler det om at komme i gang. For nystartede er content marketing omgivet af lige dele præstationsangst og resultatsiver. Begge dele giver fine fornemmelser, men det nytter ikke at lillefingeren stritter, når du skal i gang med at lave content marketing.
Præstationsangsten er sværest. Specielt hvis din virksomhed er som de fleste, og der ikke er tradition for at fortælle om andet end produkter og firmafacts. For nogen kan det være et stort mentalt spring blot at sætte billeder og navne på medarbejdere på websitet. At dele ud af sin viden og ekspertise kan være direkte angstfremkaldende. Så når skridtet skal tages, skal indholdet bare være i orden.
Nej, det behøver det faktisk ikke. Hvad enten du begynder at udgive regelmæssige blogindlæg, videoer, podcasts eller noget helt fjerde, så lad være med et blive perfektionistisk. Done is better than perfect! Så start et sted og se det som træning.
Det kan både cases fra Content Marketing Bogen og Ann Handley tale med om: I dette interview fortæller Ann Handley, at det ikke er en kunst at skrive – det er en evne, som man kan forbedre over tid.
Resultatsiveren kommer snigende, når du begynder at udgive indhold: Det samme gør spørgsmål og kommentarer som: Hvorfor får vi ikke flere besøgende? Der er ikke nok, der deler vores videoer. Vi ligger for lavt på Google.
Her gælder det om at være tålmodig. Når du planter et frø, går der lang tid inden du kan høste. Og du skal holde ved lige imens. Så ser du ikke resultater, så hurtigt som du troede, behøver det ikke være kvaliteten af dit indhold den er gal med. Mange content marketing tiltag er nået langt ved at starte som upolerede artikler eller håndholdte videoer.
Det vigtigste er at dit indhold bygger tillid til dine købere. Her behøver du ikke at skrue op for kvaliteten – i hvert fald ikke i starten.
Endeligt: Der er forskel på lav kvalitet og teknisk sjusk. Dine artikler må ikke indeholde stavefejl eller være formateret forkert. Laver du lyd eller video, skal det også have et bundniveau, så dit publikum kan se, høre og forstå uden at blive forstyrret eller irriteret.
Hvad sidder du egentligt her for? Kan du så komme i gang med at lave noget spændende content marketing!
Skriv et svar