Content marketing handler ikke kun om sociale medier og organiske søgninger. Trykte magasiner er også et bekendtskab værd, og etablerede magasinforlag mærker en stigende efterspørgsel fra virksomheder, der vil kommunikere til kunder gennem redaktionelt indhold. Det er ikke kun en dansk trend. Her kan du høre, hvad den britiske specialist i magasiner, Peter Houston mener, magasiner kan bidrage med i content marketing.
Hvis du tror, at content marketing kun handler om online kommunikation, så tro om. Print har været en måde at lave nyttig information til kunder på, siden Karolines Køkken med det ældste kendte eksempel på content marketing i Danmark udgav en gratis kogebog. Og trykte magasiner har stadig en solid plads, selvom online ofte overskygger.
Et solidt tegn på det er, at det første magasin om content marketing netop er lanceret.
Kundemagasiner kendt længe inden content marketing
Mange virksomheder har arbejdet med kundemagasiner længe før begrebet ”content marketing” blev trendy. En af de personer, der har arbejdet både med uafhængige magasiner og client publishing, er den britiske specialist i magasiner, Peter Houston. I dag er han anerkendt rådgiver og deler ud af sin viden på sin blog om magasiner – særligt med fokus på digitale magasiner.
Peter har set magasinforlag både i og uden for Storbritannien søge mod content marketing. Han fortæller han, hvad der sker i markedet netop nu, og hvor magasiner og content marketing falder i hak.
Hvorfor søger så mange magasinforlag mod content marketing for tiden?
Because you need loyalty and visibility to sell something. In the UK big brands like Tesco or the DIY chain B&Q are loaded with both online and offline editorial content. They have realized that people don’t come to your front door anymore. Rather consumers enter sideways through a specific piece of content that is relevant for them.
It’s a logical extension: Content identifies you within an audience. You need content to build relationships. Magazine publishers understand that it’s not about the transaction, but what matters to the reader. So a lot of principles from publishing can be carried over to retail as they start differentiating through customer-focused content.“
Hvad er den vigtigste ting marketers kan lære af forlagene?
Magazine publishers know that each magazine needs to have at least one piece of content that makes any reader go: “WOW!” Thinking about the audience first is very important and most brands don’t fully understand that yet.”
Hvad er magasiner mindre gode til, når det kommer til content marketing?
There are exceptions, but in general magazine journalists focus too much on the end article. The process needs more focus than the product. Content marketing is about delivering constantly – not just once a month.
That can be done either by repurposing existing content or telling the story of the story, as some news journalists are starting to grasp. There are a lot of opportunities to engage on social media while you create the story.”
Marketingbudgetterne flyder fra kommercielt mod redaktionelt indhold. Hvad er den største fare i den overgang?
Magazine publishers have a big opportunity right now, because of the rising demand for content. But too much native advertising can be damaging, so it needs to be balanced with completely independent content. Eventually, readers will figure out if they are always being sold to. And that will have the opposite impact and potentially a big impact on the brand’s credibility. Avoiding crossing the invisible line is a challenge for both publishers and marketers.”
Magasinet har bestemt potentiale, men der er samtidig 117 andre mulige formater, du kan distribuere dit content på. Har du brug for at vide mere om magasiner skal indgå i dit marketing mix, eller hvem der kan hjælpe med at få magasinerne i trykken, så kontakt mig gerne.
Og har du spørgsmål eller kommentarer til Peter Houston, så skriv bare løs i kommentarfeltet.