Content marketing behøver ikke være så ekstremt som at sende en mand ud med faldskærm fra kanten af rummet, som Red Bull har gjort. Virksomheder i alle størrelser kan være med, og simpel content marketing kan være effektivt. Advokaten, Kristian Holte, fortæller her om, hvordan han har skabt opmærksomhed og forretningsmæssig værdi ved at dele ud af sin viden og fokusere på potentielle kunders juridiske problemer. Første step handler om at definere sin niche.
I alle brancher er der brug for og plads til fageksperter. Det kan Kristian Holte tale med om, efter han har brugt simple content marketing teknikker til at slå sit navn fast som advokat med speciale i iværksættervirksomheder. På bloggen simplylaw.dk deler han ud af løsninger på konkrete problemstillinger, som iværksættere har stået i. Væk er kancellisproget – Kristian skriver i den jargon, hans kunder bruger.
Har jeg løst et problem for en start-up, vil der sikkert også været andre, der oplever det. Så jeg skriver om nogle af de problemstillinger, jeg har løst. På simplylaw.dk har jeg samlet et udpluk af det, som rammer plet hos målgruppen.
Forretningsmæssig værdi gennem personlig branding
Kristian går mod strømmen blandt sine advokatkollegaer. Hans åbne tilgang og aktive måde at dele ud af sin viden på opbygger et personligt brand, som er en stærk faktor, når nye kunder henvender sig. Den fremgangsmåde har Kristian været bevidst om helt fra starten:
Ingen advokater laver seriøst content marketing i Danmark. Jeg synes det er oplagt at bruge en blog til at kommunikere det man arbejder med. På mit smalle felt er jeg på under et år blevet et kendt navn. Hvis indholdet er godt, kan du opnå en unik position som ekspert på dit felt. Og når du først har positionen, er det svært for andre at vippe dig af tronen.
Simpel content marketing gør brug af Twitter
Til at promovere sit indhold og gøre sit navn synligt, gør Kristian meget brug af Twitter marketing. Det giver både en mulighed for at komme i dialog med andre aktive brugere, men Kristian oplever, at mange andre ved hvem han er på grund af hans aktivitet på Twitter. Lige nu er Twitter blandt de største kilder til trafik på simplylaw.dk.
Han laver desuden et gratis event en gang om måneden. Slide decks fra de events kommer på Twitter og er blandt det indhold der bliver delt mest og skaber flest nye followers.
Ingen risiko ved at dele viden
Content marketing bliver ofte mødt af denne anklage: Hvis man deler for meget ud af sin viden, er det for let for konkurrenterne at kopiere ens ekspertise. Advokatbranchen er ikke anderledes her, mener Kristian:
Hvis alle holder deres viden for sig selv, bliver det magi. Man opretholder sin uigennemsigtighed, hvilket er kendt i min branche. Men hvis nogen fortæller, hvad en advokat laver i normalt sprog, så underminerer det lidt den anden måde at tænke på. Jeg går ind for åbenhed, så det kan jeg godt lide. For uigennemsigtighed gør det mere besværligt for kunderne at vide, hvad de egentlig laver, og mange advokater udnytter det til at vise en bredere fagprofil, end de i virkeligheden har. Jeg går den anden vej ved at fortælle om løsninger på et skarpt defineret område.
Kristian har gjort sig nogle værdifulde erfaringer. Han har lært at content marketing er som et marathonløb. Det tager tid at træne op og komme i mål. Undervejs har der også været et par fejlskud, som han har lært af. Det allervigtigste har dog været at vælge de emner som interesserer målgruppen allermest.
Du kan følge Kristian Holte på Twitter. Har du spørgsmål er du velkommen til at sende dem som kommentar.
Måske burde du i al beskedenhed kigge lidt på http://www.vonhaller.dk og @vonhaller. Sociale medier som del af markedsføring og branding siden 2003 .-)
@Martin: Kender du andre advokater i DK, der gør noget ud af at dele content online?