Content Marketing DK

content marketing viden, ressourcer og konsulenthjælp - på dansk

  • Om
  • Strategi
  • Workshop
  • Foredrag
  • Blog
  • Kontakt

Skab tillid online. 5 gode råd om tillid i købsprocessen

19. december 2012 by Joakim Ditlev 1 Comment

Flot logo, lækker hjemmeside og knivskarpe salgstekster. Alt ser helt rigtigt ud, men hvorfor får du ingen tilmeldinger på dit nyhedsbrev, ingen likes på din Facebook side og ingen nye kunder i butikken? Måske hænger det sammen med lav tillid, når kun få kender til din forretning, så du skal ud og skabe tillid. Læs hvordan indhold kan styrke den tillid, der er fundamental for forretningen.

Jeg havde et møde med en leverandør til oversættelser forleden. En kollega havde inviteret, da han havde arbejdet sammen med vedkommende tidligere. Da jeg satte mig ind i mødelokalet, kendte jeg virksomhedens navn og havde maksimalt brugt to minutter på deres hjemmeside. Det var alt, jeg havde brug for at vide, for leverandøren havde uden at vide det skabt tillid gennem social proof i hans tidligere arbejde for min kollega.

Du kan sikkert selv komme i tanke om andre eksempler, hvor tillid har haft betydning for, hvor du endte med at lægge ordren. Eller sagt modsat: Hvis du har handlet med nogen, du ikke har haft tilid til, hører det til blandt undtagelserne.

Indhold er en rus-tur for nye kunder

Uanset branche, og om du er i B2B eller B2C, er social proof den faktor, der forkorter købsprocessen mest. Kender den potentielle kunde nogen som kan anbefale produktet? Perfekt. Kan du fremvise anmeldelser eller udtalelser fra andre kunder? Også rigtig godt. Det er social proof på arbejde, og netop personlige anbefalinger og udtalelser skaber allermest tillid. Ofte skal der mere til at overbevise kunden. Og indhold spiller en væsentlig role her.

Skab tillid Tillid er ikke noget man har, det er noget man fortjener. Fra det øjeblik en potentiel kunde får kendskab til dit brand eller et af dine produkter vil det være med en sund skepsis. Content marketing er en glimrende metode til at slå den skepsis ned på. Indhold, der adresserer spørgsmål i alle led af kundens købsproces, svarer til at tage kunder med på en rus-tur. De lærer dig at kende og bliver rystet sammen med dit brand gennem den viden du deler. Det skaber en usynlig, umålbar tillid til dit brand og du arbejder hen mod at blive thought leader på dit fagområde.

Tjekliste: Skaber din virksomhed mest mulig tillid?

Du kan arbejde med at øge tilliden på mange fronter. Følgende liste er hverken videnskabelig bevist, eller i prioriteret rækkefølge, men det er en tjekliste afprøvet i praksis, som du måske også kan få gavn af:

  • Vis hvem der står bag. Nye besøgende på dit website vil hurtigt søge hen mod ”about-siden”. De vil vide hvem der står bag virksomheden og hvem der er ansat der. Måske kender de en medarbejder? Det kunne skabe social proof ved første museklik. Så gør det nemt for dine besøgende.
  • Vis giraffen. Billeder og video med personer skaber tryghed. Og nej, her snakker jeg ikke om et købt billede med en smilende pige med headset. Vi skal have rigtige billeder på. Som minimum af dig og alle andre som tegner virksomheden udadtil.
  • Skaf udtalelser og brug dem. Social proof kan bestå af mange ting lige fra kundeudtalelser og anmeldelser til omtale i medier og referencer fra fageksperter. Du ved selv, hvor du kan gå hen og hvilken slags indhold du bedst kan bruge, men sørg for at gøre det let tilgængeligt for de kunder som tjekker dig ud – men alt med måde, for du vil ikke falde i næste grøft.
  • Stop med at tale om dig selv. Push marketing er død, og ingen gider høre om dine produkter, eller hvad der er på menuen i kantinen. Det gælder særligt på de sociale kanaler. Del indhold, der giver mening for de personer du ønsker at tiltrække, og gør det konsistent. Og gør det i en åben tone, der giver folk lyst til at kommentere eller stille et spørgsmål og på den måde engagere.
  • Vær oprigtig. Har du begået fejl, så fortæl om det inden kunderne selv finder ud af det og undgå at blive det næste offer for en shitstorm. Laver du indhold så link tilbage til kilderne – mine to stærkeste inspirationskilder til dette indlæg har været denne artikel om credibility samt Søren Sprogø’s debat på Google+. Oprigtighed giver skrammer, men i sidste ende opbygger du tillid.

Men hvordan gik det så med at vælge leverandør til oversættelser? Mødet gik efter planen, vi fik svar på vores spørgsmål og elimineret den sidste drys tvivl. Vi endte med at indgå en aftale få dage efter.

Har du en god historie om tillid i købsprocessen, du vil dele?

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk.
Twitter0
Facebook4
LinkedIn9

Filed Under: Strategi Tagged With: B2B marketing, B2C marketing, content marketing, digitalt indhold, engagerende indhold, købsprocessen, kundefokus, social proof

Loading Disqus Comments ...
Loading Facebook Comments ...

Comments

  1. Jakob Rosenfeldt says

    15. marts 2013 at 22:44

    Godt indlæg.
    Jeg er 100% enig. Tillid er så vigtigt, og contet er IMO den bedste måde at skabe det på!

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Søg på bloggen

Temaer

  • Content marketing basics (49)
  • Debat (24)
  • Distribuere indhold (23)
  • Effektiv content marketing (23)
  • Inspiration (40)
  • Nyheder og events (22)
  • Strategi (26)

Seneste Indlæg

  • Hvad er forskellen på målgrupper og publikum?
  • Sådan får du en strømlinet sales funnel ved hjælp af indhold
  • Du. Skal. Eksperimentere. Erfaringer efter 10 år med content marketing.
  • 10 tips til at genbruge indhold, så det lever længere og gør dit publikum gladere
  • Hvad er et content map og hvordan bruger du det til at hjælpe kunden helt i mål?

Content Marketing Bogen

Læs mere

  • Content Marketing Strategi
  • Marketing Automation
  • Kunderejser
  • Content Marketing SEO

Content Marketing DK ApS
v/ Joakim Ditlev

Langevænget 7
5500 Middelfart
M: 6160 1164
hej@contentmarketing.dk

CVR: 3764 6342

Privatlivspolitik

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter