Uanset hvilket produkt eller service din virksomhed tilbyder, vil dine kunder have spørgsmål. Formår du at svare på deres spørgsmål, vinder du hjerter, søgeresultater og ordrer. Marcus Sheridan – en yderst inspirerende og nede-på-jorden content marketing ekspert – mener, at alle kan være en såkaldt thought leader på sit felt. Her kan du læse hvordan, og hvad en thought leader i grunden er.
Du er verdens bedste lærer på dit fagområde.”
Så simpelt lød budskabet fra Marcus Sheridan, som er fast speaker til Content Marketing World.
Hvad er en thought leader?
En thought leader er en fagekspert, der deler ud af sin viden og bliver anset som en autoritet på sit felt. Som thought leader lærer man fra sig og deler ud af egne eller andres gode råd for at bygge loyalitet. Målet er at blive den kilde, som andre henvender sig til og den rolle er oftest et led i en strategi, der styrker forretningen. Som thought leader har du specialistviden – og du er ikke bange for at bruge den.
Thought leadership koblet med content marketing
Marcus Sheridan er selv et skoleeksempel på en thought leader. Han har startet et firma, der sælger swimming pools, og formåede på kort tid at vende en faretruende udvikling i hans nicheforretning med content marketing. Først blev Marcus thought leader i kategorien swimmingpools. Siden har han delt ud af sine erfaringer på bloggen The Sales Lion og er i dag blandt de mest respekterede thought leaders i content marketing.
En thought leaders gevinster
Som thought leader har din stemme vægt. Du har et navn i din branche, og du bliver spurgt til råds af både kunder, ikke-kunder, journalister og andre interesserede. Måske kan du ikke måle den direkte værdi af dette i kroner og ører. Men jo flere gode råd du deler ud, desto mere tillid opbygger du i markedet. Og vi handler nu engang med folk vi stoler på.
Men en thought leader’s gevinst kan også være langt mere målbar.
”SEO handler om at være en dygtig lærer og blive belønnet af Google”, siger Marcus Sheridan. Mere kompliceret behøver det ikke at være. Eksekverer du på en content marketing strategi ved at lave online indhold, som interesserer dine potentielle kunder og besvarer deres spørgsmål, kan det give det gevinst på Google. Især hvis du har gjort dit hjemmearbejde og fundet relevante keywords.
Besvar dine kunders spørgsmål
Du skal i dialog med dine kunder.
Du skal skabe engagerende indhold.
Den slags råd har du sikkert hørt, men faktum er, at kun de allerfærreste kunder engagerer sig aktivt og stiller spørgsmål. Nogle få deler indhold videre. Resten lurepasser. I hvert fald i følge 1% reglen, som er vist med pyramiden ovenover.
Selvom dit indhold ikke skaber en flod af kommentarer og bliver delt massivt, har det stadig en berettigelse. For langt størsteparten af de besøgende tjener dit indhold et andet vigtigt formål: At besvare deres helt konkrete spørgsmål og hjælpe dem med en aktuel udfordring. Og her er den nemmeste løsning at gå til det ærligste sted på internettet: Google’s søgefelt. Her spørger folk om alt, og forventer at finde svar på alt.
Hører du til blandt den ene procent der aktivt bidrager med kommentarer, svar og viden i et eller andet format? Så er der en chance for, at du kan blive thought leader på dit fagområde.
Hvordan griber du rollen som thought leader an?
Publiceret først gang oktober 2012
Et virkeligt spændende og meget relevant indlæg om content og den værdifulde måde at anskue netværk på også. Del ud til netværket, brug din viden aktivt og skab således værdi!
Tak Kamilla!
Jeg tror, den største barriere for at blive thought leader er frygten for, at andre hugger din indsigt og idéer. Jo, det sker da. Men bliver en god vits bedre af ikke at blive fortalt videre? Nej, vel? Samme princip gælder her.