Hvorfor webinarer er som pulverkaffe, og hvad du kan gøre i stedet

“Åh nej, ikke endnu et indlæg med tips til, hvad jeg skal stille op med marketing under coronakrisen. Mit feed og min indbakke vælter med tips og gratis webinarer – var mit marketingarbejde ikke forvirrende nok før, så er det skisme blevet det nu.”
Har du det lidt sådan her? Godt, så er vi mindst to.
Er du heller ikke vild med pulverkaffe? Så bliver det her den bedste artikel, du kommer til at læse i dag.

Hvorfor webinarer er som pulverkaffe

Coronakrisen får det bedste frem hos de handlingsorienterede og de omstillingsparate. Marketingafdelingen, altid til tjeneste! Vi skal rykke på en hel masse, og vi skulle helst have gjort det i går. Ingenting er, som det plejer at være, undtagen reaktionen i marketingafdelingerne: Deløber efter det næste taktiske hack som altid.

Selvfølgelig er der nogle tiltag du bør gøre her og nu – og sikkert allerede har gjort – når markedet ændrer sig radikalt. Dem opsummerer jeg senere. Men lige nu har du en fantastisk mulighed til at få zoomet ud og få gjort noget ved de langsigtede tiltag, der kan øge effekten af dit marketingarbejde.

Nej, du behøver ikke starte et webinar

Webinarer er et godt eksempel på den udvikling. Bare fordi du har set 16 forskellige invitationer til webinarer den sidste uge, betyder det ikke, at du skal springe på den vogn også. Der er tryk på for tiden – Google Trends lyver sjældent:

Webinarer er en fornuftig erstatning for almindelige events, ligesom en kop pulverkaffe også til nøds kan glide ned på en telttur. Men det er bare ikke den ægte vare. Og når mange kaster sig ud i at arrangere webinarer uden de store erfaringer, bliver kvaliteten også derefter. Alene i går oplevede jeg den samme gæstespeaker gå i feedback-loop tre gange på det samme webinar og – i den mere kuriøse ende – jeg hørte en deltager på Google Meet trække ud på toilettet.

Et friskt bud er, at når vi alle på et tidspunkt springer ud på gaden med alt for langt hår og blodsprængte øjne af for meget skærm, har vi fået webinarer helt op til halsen. Vi trænger sådan til at mødes i fysiske rammer og få noget normal tilværelse og arbejdsliv tilbage. Det gælder også de kunder, som har været i karantæne i Tyskland, England eller andre eksportmarkeder. Når det sker, kommer webinarerne op på hylden sammen med et halvtomt bæger med pulverkaffe.

Lav noget langsigtet

Måske kan webinarer gøre noget godt på den korte bane. Men i stedet for at hoppe med på en dille, er mit råd til dig: Lav noget langsigtet!

Da du med stor sandsynlighed sidder hjemmefra, hvor det er svært at få samlet kolleger og samarbejdspartnere til opstartsmøde og løbende koordinering, kan du med fordel arbejde på projekter, der ikke kræver meget indflydelse fra andre. Det kunne være:

SEO-arbejde. Den har du haft hængende, siden dit webbureau overdrog nøglerne til dit nye website og fortalte, hvor du kunne skrive metatekster. Hvis der stadig står ”home” eller ”forside”, når nogen googler dit firmanavn, er det der, du skal starte.

Marketing automation. Hvis du allerede har en platform til email marketing, der kan lidt mere end bare at skyde mails ud, var det måske nu, du skulle få automatiseret dine email flows. Få sat gode flows op til velkomst, lead nurturing eller få udtænkt og implementeret din lead scoring, så du kan begynde at sortere i de varmeste leads til salgsafdelingen.

Besvar dine kunders spørgsmål. En idéel opgave til hjemmekontoret er at tage fat på de spørgsmål, som leder dem frem til dine produkter. For vi googler, når vi skal undersøge noget og leder efter svar. Du kender symptomerne på dine kunders problemer og kan give dem gode svar. Til det kan du med fordel bruge brevkassetaktikken.

Indholdsoptimering. Har du arbejdet med content marketing i lang tid, har du sikkert også opbygget et stort bagkatalog af indhold. Brug tiden på at få ryddet op. Noget indhold kan du med få ændringer give nyt liv. Andet skal bare væk, fordi det skygger for god og tidssvarende indhold. Hvis du blogger eller skriver nyhedsartikler, kan du følge denne opskrift til indholdsoptimering.

Så tag fat her, hvis du er blandt de fleste af de danske marketingmedarbejdere. Altså i en organisation vi IKKE hører om i medierne, hvor det handler om dem, som enten er gået helt i stå eller har fået rigtig travlt som følge af coronaen. Så er du klar til at rykke, når verden begynder at blive mere normal.

Få styr på de akutte ting

Men først når du har clearet de akutte ting:

Er dit annoncebudget trimmet? Der sker store omvæltninger på det betalte marked. Du kan være uheldig at ramme coronarelaterede søgeord i Google Ads, som æder meget af dit budget. Men du kan også udnytte, at mange butikker er lukkede og klikpriser på navnlig Facebook og visse printmedier er raslet ned.

Få kommunikeret hvad dine kunder kan forvente for tiden, og hvordan I tager ansvar. Kunder og samarbejdspartnere vil gerne vide, hvordan jeres virksomhed fungerer for tiden? Er der ændrede leveringstider? Hvad gør I rent hygiejne- og sikkerhedsmæssigt? Har I nogen gode behind-the-scenes-historier, som kan deles på Instagram? Dine kunder skal vide, at du stadig er der, selvom meget er anderledes.

Jeg håber, det gav inspiration til at bruge din hjemmearbejdstid bedst muligt og ikke bare følge strømmen. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for et godt marketingråd.