Derfor skal du organisere content marketing teamet som en redaktion

Når virksomheder laver god content marketing, er organisationen mindst lige så vigtig som den gode idé. For når indholdsmaskinen først kører, gælder det om at have ansvarsområderne fordelt og sikre at alt indhold bliver færdigt til tiden. Her kan det være smart at tænke content marketing teamet som en redaktion – og den vigtigste person er redaktøren.
Læs med og forstå hvorfor, hvordan og hvilke fordele det giver, at organisere sig som en redaktion.

Det er tid til andet indlæg i serien om effektiv content marketing. Denne gang knap så delikat som ribbenstegtaktikken, men til gengæld er organiseringen en tand mere vigtig at få på plads. Specielt hvis dit content marketing team omfatter mange personer, som skal levere eller distribuere indhold.

En enkel tilgang til effektiv organisering er at arbejde som en redaktion på et nyhedsmedie. I forvejen arbejder du mod at bygge et publikum og levere regelmæssigt indhold. Så lad dig inspirere af en organisationsform, der har fungeret siden Grundtvigs konfirmation, og som er blevet forbedret mange gange siden.

Sådan ser et organiseret content marketing team ud

En redaktion på et nyhedsmedie har en række forskellige roller. Øverst sidder en ansvarshavende redaktør, som står på mål for at mediet overholder loven og god presseskik. Derudover er der en almindelig redaktør, som er med til at udforme og sikre den overordnede linje. Og så er der selvfølgelig en række journalister, fotografer eller videoproducenter, som har til opgave at levere indholdet.

Diagram over en simpel organisation i content marketing teamet
Overført til din marketing- eller kommunikationsafdeling vil chefredaktøren være afdelingschefen – måske endda direktøren afhængigt af virksomhedens størrelse. Det er den person, der står på mål for ægtheden og kvaliteten i det indhold, som bliver publiceret. Så derfor skal chefen ses som en del af content marketing teamet, selvom hun aldrig bliver en del af driften.

Den del er nemlig redaktørens opgave. Titlen er underordnet, og kan i princippet være en projektleder eller en person med særlig fagekspertise. De vigtigste egenskaber i rollen som redaktør er:

  • Gode organisatoriske evner,
  • Forståelse af stoffet, som indholdet drejer sig om,
  • En naturlig respekt fra de andre i teamet,

Divide and conquer!

Organiser content marketing teamet som en redaktionDu er kun ansvarlig for at indholdet bliver lavet til tiden.
At gå forrest med content marketing i virksomheden betyder ikke, at du skal lave al indholdet. Det er en udbredt misforståelse i specielt mindre og mellemstore virksomheder. Tværtimod bliver indholdet kun bedre af, at du kan trække på input fra forskellige personer, som er tilknyttet virksomheden. En klog redaktion fordeler arbejdet på flere skuldre og har en skarp redaktør, der sørger for at indholdet bliver leveret i god kvalitet og til tiden.

Du kan blandt andet trække på:

  • Medarbejdere udenfor din afdeling
  • Slutbrugere
  • Kunder
  • Samarbejdspartnere
  • Eksterne indholdsleverandører
  • Eksperter
  • Interesseorganisationer
  • Foreninger

Kan afsenderen se ideen i at medvirke i dit medie, eller har du budget til at honorere artikler fra de rigtige navne, kan du frit bygge videre på listen over mulige bidragsydere. Det handler om at organisere content marketing teamet rigtigt fra starten.

Redaktøren er en projektleder med overarme – og hun er ikke bange for at bruge dem.

Her kommer ansvarsfordelingen ind. Og ansvaret for at få tingene til at ske, bør ligge hos redaktøren. Mest effektivt bliver det, når redaktøren frit kan styre processen og gøre brug af forskellige ressourcer inden for rammerne af den redaktionelle linje. En dygtig redaktør har respekt for deadlines, og faste redaktionsmøder sikrer, at deadlines er realistiske og bliver overholdt.

På redaktionsmødet deltagere alle, der er med til at lave eller distribuere indholdet. Det finder sted som første trin i planlægningen af den næste serie indhold. Det gælder uanset om det er et kundemagasin eller en række how-to-videoer.

Opgaverne bliver fordelt, og der bliver sat deadlines for hvert stykke indhold. Så er det op til redaktøren at gokke indholdsleverandørerne i hovedet, hvis tidsfristen ikke bliver overholdt. For indholdet SKAL ud.

Så tænk over rollefordelingen og specielt redaktørrollen, når du skal organisere content marketing teamet. For med en god organisering kan du og kollegerne arbejde mere effektivt med content marketing.